Hoe dachten we twintig jaar geleden dat de 'digitale revolutie' het onderwijs zou gaan beïnvloeden? Computers en speciale software maakten het mogelijk dat kinderen zonder tussenkomst van een meester of juf, spelenderwijs en in hun eigen tempo, sommetjes konden oplossen of een taal konden leren. Met behulp van simulatiesoftware als het spel SimCity konden ze zelfs hun eigen virtuele stad bouwen en besturen. In de aflevering van het VPRO-televisieprogramma “W.E.B.” over onderwijs, van 7 mei 1995, is te zien hoe de kinderen van de Violenschool in Hilversum met computers (oude Mac Classics met floppy disk drives!) werken, en hoe kinderen uit de hele wereld via het Amerikaanse Jason-project interactief konden 'meedoen' aan wetenschappelijke expedities.

Aanstaande woensdagavond, 17 februari 2016 om 20 uur, gaan we tijdens de vierde W.E.B. Revisited in de Centrale Bibliotheek van Amsterdam analyseren waar deze ontwikkelingen twintig jaar later toe hebben geleid, met als gasten Maurice de Hond, Marleen Stikker en Bert Mulder en moderator Menno Grootveld. 

W.E.B.: Tweewekelijks magazine, gepresenteerd door Bob Fosko, met uitleg en reportages over nieuwe ontwikkelingen in de informatica. In deze aflevering het gebruik van computers, CD-rom en Internet in het Nederlandse onderwijs.

Bekijk de website: Weboba.tumblr.com

Tekst: met dank aan Menno Grootveld en Peter Mertens