Publieksonderzoeken in ons museum
Begin jaren '80 deed het Kohnstamm Instituut van de universiteit van Amsterdam uitgebreid onderzoek naar het educatieve werk van Nederlandse musea. Die rapporten ga ik binnenkort weer eens lezen om te kijken wat er wel of niet veranderd is. Het eerste grote publieksonderzoek in het museum, dat ik mij kan herinneren, dateert uit 1992. Een onderzoek in het Amsterdams Historisch Museum, het Drents Museum en het Fries Museum getiteld: 'Beleving en waardering van museumbezoek'. Uit het onderzoek bleek dat ons museum zeker werd gewaardeerd, maar het scoorde niet zo hoog op het onderdeel 'beleving'. Dat zal nu vast anders zijn.
Rond de laatste eeuwwisseling heeft bureau Motivaction een aantal heel interessante publieksonderzoeken uitgevoerd. Daar hebben we veel van geleerd. Ik kom daar nog wel op terug in een blog. Maar na die tijd werd het wat stiller rond het thema 'Publieksonderzoek'. Er waren even andere prioriteiten.
Mijn verwachtingen van deze werkgroep
Ik ben heel blij dat we ons weer eens stevig gaan verdiepen in dit thema. De afgelopen jaren hebben we ons gestort op de beschrijving van een aantal belangrijke doelgroepen voor het museum. Nu gaan we een stap verder, en gaan we kijken op welke manieren je kunt onderzoeken wat je bezoekers van het museum, de tentoonstellingen en andere projecten vinden. We doen het toch voor de bezoekers?
Inmiddels is onze collega Anneke met pensioen.