Achter de schermen bij Schiphol betekent uiteraard strenge controles. Onze namen moesten we al ruim van tevoren doorgeven, paspoorten moesten mee en net zoals alle passagiers en medewerkers op Schiphol moesten ook wij door de controle. Fouilleren, schoenen uit en al onze tassen door een scanner.

Via een deur en een trap naar beneden kwamen we in een hele andere wereld terecht. Een wereld waar de gemiddelde vakantieganger geen zicht op heeft. Enorme hallen, met kilometers aan bagagebanden. Al die ruimte is ook wel nodig, want per jaar verwerkt Schiphol ruim 47 miljoen stuks bagage. Een groot deel daarvan gaat volautomatisch. Bij het achterlaten van je koffer heeft deze minimaal 25 minuten nodig om bij het vliegtuig te komen. 

De rondleiding voert ons langs kilometers lange bagagebanden. In totaal ruim 30 kilometer. De koffers zoeven voorbij in gele karretjes. De associatie met een achtbaan is snel gemaakt. Op diverse punten wordt de bagage gescand door geavanceerde machines.

De rondleiding eindigt bij één van de bagagerobots, door de medewerkers liefkozend Roby genoemd. Deze robots zijn gemaakt om het werk van de bagagemedewerkers te verlichten. De robot vangt de koffers van de band op en plaatst deze in een laadkar. De robot kan precies meten hoe groot en hoe zwaar een koffer is en plaatst deze zo efficiënt mogelijk in de kar.  

Het filmpje hieronder, gemaakt door Schiphol TV, laat zien hoe dat in zijn werk gaat.

In de tentoonstelling ´100 jaar Schiphol - klaar voor vertrek´ kun je een uniek kijkje nemen in de bagageafhandeling. Met een VR-bril ervaar je hoe het is om een koffer te zijn! Je krijgt een 360 graden inkijkje in de wereld van de bagageafhandeling op Schiphol.