Rond 1880 begon brouwerij de Gekroonde Valk met het brouwen van deze donkere, Engelse biersoort. Hun bieren werden vernoemd naar de familie Van Vollenhoven, die de brouwerij vanaf de achttiende eeuw in bezit hadden. Zo ontstond het ‘Van Vollenhoven & co’s. Extra Stout’.

In deze tijd werd bier nog niet beschouwd als iets ongezonds. Sterker nog, bier werd juist aangeraden voor mensen met een zwak gestel! Jan Jacob Penninck, een arts, schreef al in 1829 in zijn boek Gezondheidsleer voor het volk het volgende: ‘Voor zogende vrouwen en magere, drooge gestellen en voor zittend arbeidende lieden is geen beter drank dan goed bier te vinden.’

De brouwers van De Gekroonde Valk zagen de kans schoon om hun nieuwe Stout bier in dit kader te promoten. In de negentiende eeuw kwamen advertentiecampagnes met slagzinnen als: „Van Vollenhoven’s Stout: meest versterkende drank voor jong en oud. Aanbevolen door H. H. Geneeskundigen.” Het stout bier werd aanbevolen voor iedereen die wat “versterkends” kon gebruiken. De campagne van Van Vollenhoven was erg succesvol, maar de brouwers wilden meer. Ze gingen zich richten op een nieuwe doelgroep, die doorgaans niet zoveel dronk: kersverse moeders.

Reclamebrief

In het Stadsarchief Amsterdam bevindt zich een van de manieren waarop de brouwers moeders wilden overhalen hun Stout bier te gaan drinken. In een reclamebrief, die naar de jonge moeders werd opgestuurd, staat het volgende:

Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van uw baby. Schone dromen zullen U door het hoofd gegaan zijn en in uw fantasie zult U uw Kind reeds groot gezien hebben, flink en gezond, blakend van levenslust!

Gezond en sterk. Flink van lijf en leden zal uw Kind zeker worden, als U het in de eerste levenstijd de zo zeer gewenste moeder voeding volop zult kunnen geven. Mocht U deze ideale voeding niet aan uw Kind kunnen geven, of niet in voldoende mate, dan luidt het advies van honderden doktoren: “neem dagelijks een glas v. Vollenhoven’s Stout!” Duizenden moeders, die uit eigen ervaring spreken, roepen U toe: “Ik had er volledig succes mee!”

Op de afbeelding boven de tekst geeft een trotse en dankbare vader een bosje bloemen en een flesje bier aan zijn vrouw. De boodschap van Van Vollenhoven kan niet duidelijker zijn.

Bier1

Brief van Van Vollenhoven aan moeders. Collectie Stadsarchief Amsterdam.

De geest is de fles uit

De marketingcampagne van de Van Vollenhoven brouwerij had effect: lange tijd was het Stout biertje het meest gedronken bier van Nederland. Maar vanaf de jaren ’20 nam de populariteit af. De concurrentie met grotere brouwerijen, zoals Amstel en Heineken, kon Van Vollenhoven niet meer aan. De consument dronk geen bier meer omdat het gezond was, maar omdat het lekker en gezellig was. Brouwers als Heineken en Amstel speelden beter op de wensen van de consument in. In 1949 sloot de Van Vollenhoven brouwerij zijn deuren.

Toch nieuwsgierig geworden naar dat Stout bier? Brouwerij Poesiat en Kater blaast de oude recepten van de bieren van Van Vollenhoven nieuw leven in. Zij brouwen vandaag de dag Van Vollenhoven’s Extra Stout volgens het recept uit 1949!

Van Vollenhoven Extra Stout

Van Vollenhoven Extra Stout