Donderdag 19 juli vond de tweede editie plaats van het Fundament, de zakelijke kring van het Amsterdam Museum. Het Amsterdam Museum biedt sinds 2012 een platform voor de Amsterdamse ondernemer. Ondernemerschap is van oudsher een belangrijke pijler van het Amsterdams DNA en de verhalen van Amsterdamse ondernemers toen en nu maken de stad tot wat zij nu is. Tegelijkertijd helpen de Amsterdamse ondernemers het museum bij het verwerven van middelen voor de verbouwing van haar eigen fundament.
Het Fundament van Amsterdam: Mode
Terugblik op de tweede bijeenkomst van Het Fundament
De aanwezige ondernemers werden ontvangen in de Schuttersgalerij van het Amsterdam Museum met een welkomstdrankje. Om 18.00 uur startte Eva Brouwer een wervelende talkshow met verschillende gasten.
Het eerste item betrof het onderwerp 'Amsterdam: een internationale modestad?' Eric Bijlsma en Karine Bloemen, bogen zich over die vraag en kwamen beiden tot de conclusie dat Amsterdam dat niet is. Al vond Bijlsma dat er wel potentie is. Nederlanders zijn in veel dingen goed (handel, multiculturaliteit): veel aspecten die een internationale modestad zou moeten hebben. Bloem beaamde dat, maar voegde daaraan toe: "Amsterdam heeft een eigen stijl, maar wij krijgen gevoel voor stijl en liefde voor mode niet evenveel met de paplepel ingegoten als de Milanezen en Parijzenaren. We zouden - zoals Ajax vroeger - moeten proberen om ons te richten op onze jonge ontwerpers. Daar zijn Nederlanders heel goed in."
Bij het tweede item zaten Hans Ubbink, Arthur Peute en onze eigen conservator Annemarie den Dekker aan tafel. Zij voerden een geanimeerde discussie over het spanningsveld tussen ambacht en commercie. Een niet bestaande spanning volgens Ubbink, aangezien ambacht commercie is. Op het moment dat je iets gaat produceren van hoge kwaliteit, ben je ook commercieel bezig. Toch verkoopt Ubbink zijn ziel niet aan de duivel en maakt hij niet per se wat de klant wil of van hem verwacht, ook al zou hij op die manier meer kunnen verdienen. Peute, ambachtsman in hart en nieren, bleek de meest commerciële persoon aan tafel: "Als een zak op een colbert door mijn leerlingen aan de verkeerde kant wordt gestikt, keur ik het af. Daar zijn regels voor, gebaseerd op wat de klant wilt." Den Dekker legt uit dat het spanningsveld tussen ambacht en commercie ook in vroegere tijden bestond. De borduursels van bekende Hollandse mannenvesten werden geproduceerd in Frankrijk, omdat daar betere en goedkopere borduursters te vinden waren. In de zaal zat ook het bekende Amsterdamse ontwerpersduo Puck en Hans, die beamen dat ook in hun tijd dit issue altijd een rol heeft gespeeld.
Als laatste spraken Marieke Eyskoot en Christiaan Maats over de toekomst van duurzame mode. Eyskoot, die zich inzet voor duurzaamheid in de kledingindustrie, droeg haar boodschap letterlijk uit in een zijde jurk die van houtpulp gemaakt bleek te zijn. Maats strijdt ervoor om terug te gaan naar de natuur en heeft een eerste stap gezet door een complete non-toxic schoen te ontwikkelen. Nadat deze is afgedragen, kan deze begraven worden en breekt de schoen niet alleen geheel af, maar groeien er zelfs bloemen uit. Eyskoot en Maats vonden dat Nederland wel degelijk een internationale modestad is als het gaat om duurzame mode. Nederland loopt met duurzame en technologische initiatieven voorop.
De talkshow werd afgesloten met een modeshow van een model dat vanaf haar onderhemd in een traditionele crinoline japon werd aangekleed. Kleermaakster Denise van der Vegt had een replica gemaakt van een originele 18de-eeuwse crinoline, dat onderdeel uitmaakt van de collectie van het Amsterdam Museum. Den Dekker gaf uitleg over de kleding: waarom vrouwen in een dergelijke jurk liepen, wat het zei over hun rang en stand, hoe men een dergelijke jurk kon wassen, maar ook wat het voor een vrouw betekende om zoiets te dragen.
De talkshows werden afgewisseld met de prachtige en humoristische nummers van zangeres Jesje de Schepper.
Als afsluiter konden aanwezige ondernemers een stuk van de symbolische funderingspaal kopen, waarvan de opbrengst wordt gebruikt voor de bouw van het nieuwe auditorium. Aansluitend startte de borrel, waar verder werd gediscussieerd over de onderwerpen die aan de orde waren gekomen. Ook werd goed genetwerkt. Met een persoonlijke tag kon men met elkaar op de foto en worden profielen automatisch gelinkt. Ook kon men met de eigen tag stemmen waarover men het de volgende keer wil hebben.
Het Amsterdam Museum kijkt volt trots terug op deze geslaagde avond. Op 27 oktober zal de volgende bijeenkomst van het Fundament plaatsvinden en wij kijken ernaar uit je als Amsterdamse ondernemer te mogen verwelkomen.
Klik hier om mee te doen met het Fundament.
Van de avond is een prachtige fotoreportage gemaakt door Emmily Buijze. Klik hier om de foto's van de avond te bekijken.
162 keer bekeken