Timmeren en schilderen
Puck ontwierp de kleding en Hans nam het zakelijke deel en de inrichting van de etalages voor zijn rekening. Naast de verkoop van mode van buitenlandse ontwerpers als Vivienne Westwood, Ossie Clark Jean-Paul Gaultier en Kenzo in hun Amsterdamse winkel, ontwierpen ze twee collecties per jaar onder hun eigen label. Ook de etalages veranderden elk half jaar. Hans ging altijd vol overgave te werk. In hun eerste winkel in Den Haag verbouwde en schilderde hij de etalage dusdanig dat hij deze binnen 24 uur van de huiseigenaar moest overschilderen.
Concept store avant la lettre
Op gevoel, zonder een vastomlijnd plan, maakten Puck & Hans van hun winkel iets bijzonders. Naast kleding verkochten zij ook posters en boeken en stond er elke vrijdagavond een diskjockey in de winkel. De kleding, de etalages, de verkopers, de muziek die gedraaid werd, het vormde één sfeervol geheel. Een concept store 'avant la lettre'. Hun winkel aan het Rokin was een ontmoetingsplek en een groot schouwspel.
De allerleukste winkel van Amsterdam
De etalages aan het Rokin vertelden vaak een verhaal, met uitgedoste etalagepoppen en uitbundige decors. Zij die het zich kunnen herinneren verzuchten allemaal dat de etalages van Puck & Hans ongekend waren, dáár fietste of liep je voor om. De kunst van het etaleren leerde Hans zichzelf aan. Een passie, een liefde die hij nog steeds heeft. Oude klanten, maar ook een nieuwe generatie ontwerpers vragen hem er tot op de dag van vandaag naar. Puck & Hans terugkijkend op de blikvangers die uitgroeiden tot een begrip: “We wilden er de allerleukste winkel van de stad van maken. Net als bij onze kleding maakten we van de etalages gewoon iets wat we leuk vonden”.
De etalages zijn er niet meer, alleen de goudkleurige letters “Puck & Hans” op de gevel aan het Rokin herinneren nog aan de winkel.
Interview met Puck & Hans over hun oude winkel aan het Rokin
Wil jij ook nog één keer zo'n spectaculaire etalage beleven? Steun dan onze crowdfunding! www.voordekunst.nl/puckenhans