Citymarketing 1913 meets Amsterdam 2013: voor de serie ENTOS schilderijen van Hobbe Smith danst Godwin Arhin (Ghana, 1993) een streetdance geïnspireerd op dit werk. Daarmee is de tentoonstelling in de Kromhouthal geopend. Tegenover de monumentale reeks schilderijen van Hobbe Smith staat een net zo monumentale serie van leerlingen van de afdeling Art en Design van het ROC van Amsterdam.
In navolging van Hobbe Smith
ROC leerlingen schilderen het IJ
Onder het motto Leren, Bedenken, Maken, Verkopen hebben leerlingen van de afdeling Art en Design van het ROC van Amsterdam een eigentijdse invulling gegeven aan de opdracht, die Hobbe Smith een eeuw geleden van het gemeentebestuur kreeg. Tijdens de opening poseren ze trots voor hun schilderijen. Hun docent Edwin Erichs vertelt me hoe ze eerst langs de oevers van het IJ zijn gaan schetsen en fotograferen. Volgens gingen ze als twee aan twee aan de slag om een schilderij te maken in acrylverf. Met enkele schilderduo's praat ik over hun werk.
Sarafina Jozefzoon en Sofia Sikkes maakten een sfeervol schilderij waarop de lucht en het water in elkaar overlopen met een contrasterende hijskraan als verwijzing naar de industriële activiteit langs het IJ. ‘Het IJ in een miezerige tijd’ noemden ze hun schilderij gemaakt in de natte lente van 2013. In hun toelichting bij het werk schrijven ze dat water en wind zich op zo’n wilde en luidruchtige manier over het werk bewegen dat je het bijna kan horen. Ondanks het wilde gedrag van moeder-natuur houdt de hijskraam zich staande.
“Hoe was het om samen aan een schilderij te werken?” vraag ik aan de lange Yuri van Vugt en Mike Helsloot die een kop kleiner is. “Gewoon, Yuri begon bovenin aan de lucht, en ik begon beneden” antwoordt Mike. Vervolgens werkten ze samen verder, aan het zeegroene water van het IJ en aan de gebouwen. Als verwijzing naar Hobbe Smith schilderden ze een zeilboot in het water. De Posthoornkerk, die eigenlijk verder naar achteren staat, haalden ze naar de voorgrond. “Dat is nu eenmaal de vrijheid van de kunstenaar”. Ook op een andere manier, door de grote hoeveelheid lucht, hebben ze zich door Hobbe Smith laten inspireren.
Wessel Rossen en Jesper Dobbeling noemden hun schilderij ‘Het zicht op het Eye’. Het is een sterk grafisch werk in zwart-wit, waarin het Eye, de nieuwste eyecatcher langs het IJ, letterlijk ogen gekregen heeft. Van de toren Overhoeks hebben ze een Picasso-achtige vrouw gemaakt en zelfs in het water van het IJ is nog een oog te zien.
Studenten van het ROCvA hebben ook rond de Tolhuistuin en in de Van der Pekstraat met grote foto’s uit 1913 de ENTOS weer tot leven geroepen.
173 keer bekeken