De achttiende-eeuwse tafel was eigendom van Matthijs Herfst, een schatrijk koopman in thee uit Amsterdam. Hij bewoonde een fraai huis aan het Singel 397, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de achterkant van Café Luxembourg. Daar stond ook deze tafel. Op het blad zijn in ogenschijnlijke wanorde Herfsts gerenoveerde woonhuis en naamkaartje afgebeeld, evenals een paar portretten, een landkaart en bladmuziek. Er zijn zelfs een paar scheurtjes gesuggereerd. Een nadeel van het gebruikte materiaal is dat het niet erg sterk is, zoals blijkt uit forse breuken en beschadigingen uit later tijd. En die zijn écht.
Gepubliceerd in De Echo op 10 februari 2010
Hebben en houwen: Een bedrieglijke wandtafel
U dacht dat u kon stuken? Dan moet u dit tafelblad eens zien! Niets is wat het lijkt. Het gebruikte materiaal is geen echt marmer, maar kunstmarmer, gemaakt van een soort deeg op basis van gips, beenderlijm en kleurpigmenten. Voor het bedrieglijk echt weergegeven papierwerk heeft de maker eerst een witte pasta gebruikt, waarna de voorstelling is ingegraveerd en de lijnen met zwart en bruin zijn opgevuld. Hierdoor lijken de velletjes papier zó voor het grijpen te liggen, maar niets is minder waar.