Jan Dellaert presenteerde in 1949 een ambitieus plan met wel 10 start- en landingsbanen die in de meest voorkomende windrichtingen moesten worden gebouwd, zodat het vliegverkeer bij elke windrichting zou kunnen landen en opstijgen. Dat kun je goed zien op bovenstaande afbeelding. Uiteindelijk werden er maar vier banen gebouwd, maar wel in die verschillende richtingen. In 1967 werd dit nieuwe Schiphol feestelijk geopend.
Ondertussen is daar de Polderbaan (2003) bijgekomen en lag de Oostbaan er al als overblijfsel van het oude Schiphol van voor 1967. Schiphol is nog steeds beroemd vanwege dit slimme ontwerp dat rekening houdt met veelvoorkomende windrichtingen en daardoor vallen de problemen met harde wind relatief mee in vergelijking met andere vliegvelden.
Dat betekent niet dat piloten met harde storm niet hoeven op te letten op Schiphol! Landen en opstijgen vereist nog steeds de nodige techniek en concentratie van de piloten. Daarnaast is de capaciteit om vluchten af te handelen bij storm minder groot, waardoor de kans groot is dat vluchten vertraagd of geannuleerd worden. Maar zelfs met harde storm blijft Schiphol gewoon open voor al het vliegverkeer.