Floor’s interesse in voetbalshirts begon met zijn project Blood in Blood out. Hij mixt shirts van verschillende clubs of landen. Klassieke tegenstanders als Ajax en Feyenoord; Celtic en Rangers en (ooit) gezworen vijanden als Nederland-Duitsland of Argentinië-Engeland. Het resultaat roept soms agressie op. Floor beschouwt zijn vak – ontwerper – als een hedendaagse variant van heraldiek. In de Middeleeuwen ontstond het gebruik van wapenschilden zodat tegenstanders elkaar op het slagveld konden onderscheiden door de kleuren op hun helmen.
Identiteiten
De heraldiek ontwikkelde zich tot een ingewikkeld systeem van onderscheidingen tussen (vorstelijke) families. Het wordt wel het steno van de geschiedenis genoemd. Floor heeft wat met heraldiek. Zijn opa kwam namelijk aan de kost door mensen wapenschilden aan te praten, die hij wel voor hen kon ontwerpen. Tijdens een vakantie op Malta nam hij het 19de eeuwse handboek van zijn opa mee. Op allerlei schilderijen en op historische plekken ontdekte hij wapenschilden. Hij zag het verband met ontwerpen, dat ook alles te maken heeft met het creëren van identiteiten voor mensen en merken.
Mixshirts en mixmensen
Floor Wesseling is opgegroeid in de Bijlmer, tussen vrienden die vaak uit gezinnen met meerdere nationaliteiten kwamen. Zijn eigen huwelijk met een Surinaamse vrouw is een voorbeeld van de ontwikkeling dat we over een paar eeuwen net zo gemixt zijn als de Brazilianen nu al zijn.
Tijdens het EK 2004 kondigde een vriend van Floor aan dat hij naar Milaan ging verhuizen. Zo ontstond zijn eerste mix shirt: AC Milan en Inter. Het project ging verder met andere rivaliteiten. Het is een prachtig project en we gaan graag een aantal shirts uit Blood in Blood out tonen tijdens de tentoonstelling. Ook spraken we uitgebreid over de Nederlandse leeuw, ontstaan tijdens de geboorte van de Republiek en leeuwen met en zonder wapens. Floor vertelt dat het de shirts met de nieuwe Oranjeleeuw goed ontvangen werden, maar pas na de overwinning op Spanje vloog het de blauwe uitshirt winkel uit.
Profielfoto met uitshirt
Op Facebook zie ik dat Nasrdin Dchar een nieuwe profielfoto heeft: met blauw uitshirt. Dat wordt het veldwerk voor die avond: bij café Hesp kijken hoeveel mensen een shirt met een leeuw dragen. Boven het café hangt trouwens ook een oranje doek: In het hol van de leeuw. Het is een vrolijke boel in en buiten het café na de overwinning. Ik zie vooral leeuwen op mannenborsten. De nieuwe leeuwen van Floor Wesseling en de oude gestileerde KNVB leeuwen.
Leeuw vermorzelt kangoeroe
Een clubje vrolijke IT consultants heeft allemaal iets oranjes aan, inclusief de Amerikaanse collega. Een van de mannen heeft zelfs een harig oranje leeuwenkop opgedaan. “Beetje warm, maar je moet het er voor over hebben.” Hij haalt zijn Iphone tevoorschijn en toont een foto van een leeuw die een kangoeroe vermorzelt. Ook van de eerste wedstrijd toont hij een social media geintje: leeuw eet stierenvechter.
Een van de Oranjesupporters draagt het nieuwe Oranjeshirt, niet met Sneijder of Robben, maar met Radio 538 op de rug. Dennis vertelt dat het radiostation waar hij voor werkt samen met de KNVB de uitzendingen vanaf het Museumplein verzorgt. Hij heeft wel een theorie over al dat oranje: vanwege de crisis zoeken we naar saamhorigheid. En dat is weer goed voor de economie. Hesp doet in ieder geval goede zaken.
Slechts één vrouw op het terras draagt een leeuwen T-shirt en dan ook nog met een leeuw die eerder uit een kinderboek komt dan uit een geschiedenis van de Europese heraldiek. Misschien moet de leus ‘echte mannen dragen oranje’ veranderd worden in ‘echte mannen dragen leeuwen’.