Raphael van de katten
Op de oude inventariskaart van dit schilderij staat bij ‘Beschrijving’: “In ruime kamer moederkat met vier stoeiende jongen waarvan drie op zwaar roodachtig gordijn, dat gedeeltelijk over een tafeltje hangt. Op de achtergrond piedestal met grote, grillig geornamenteerde vaas.”
Het olieverfschilderij is van de hand van de negentiende-eeuwse kunstenaar Louis-Eugène Lambert (1825-1900) uit Parijs. Lambert schilderde zijn leven lang dieren. In 1857 kwam zijn doorbraak in de Parijse Salon met een virtuoos schilderij van een kat en een parkiet. Zijn populariteit als schilder van honden en katten was ongekend, wat hem de eervolle bijnaam de ‘Raphael van de katten’ opleverde.
Katjes van Louisa
In 1874 kocht Louisa Willet-Holthuysen in Parijs dit kattenschilderij voor 1200 gulden van de Amsterdamse kunsthandelaar C.M. van Gogh, die toen ook in de Franse hoofdstad werkzaam was. Ze noteerde haar aankoop als ‘Katjes’ in haar kasboek. Het onderwerp katten sluit goed aan bij Louisa’s voorliefde voor huisdieren –honden en katten-, waarvan zij er vele in huis had.
Na haar overlijden maakte het schilderij deel uit van het legaat, dat de basis vormde voor Museum Willet-Holthuysen op het oude woonadres van Louisa en echtgenoot: Herengracht 605. Daar is dit werk nog steeds te zien, in de presentatie ‘Ontmoet de Willets’.
Kattenschilderij op reis
In het verleden was dit werk enkele keren elders te zien in dierententoonstellingen: in ‘Stadse beesten’ (Amsterdam Museum, 2005), in ‘Beestachtig mooi! Kijken naar dieren, 1750-1920’ (Van Gogh Museum, 2005/6) en in ‘Natte neuzen en fluwelen pootjes’ (Veluws Museum Nairac, 1998).
De langste uitleenperiode was niet voor een expositie; in 1954-1956 hing het in Verzorgingstehuis Sloten; in de hoop dat het bij de bewoners een beetje heeft kunnen bijdragen aan een gevoel van huiselijkheid.
Wil je meer weten over dit schilderij, klik dan hier.
Bij deze blog is mede gebruik gemaakt van eerdere teksten van Willet-Holthuysen-expert Bert Vreeken (1949-2014).