Ter voorbereiding van het event hadden de organisatoren de Rotterdams-Antilliaanse rapper Hef meegenomen op een tour door de collectie, onder andere langs objecten gerelateerd aan opiumhandel en -gebruik. Hij was onder de indruk. “Al die dingen die je ziet in growshops liggen gewoon in een museum – envelopjes en zo. Maar toch raar dat ze inmiddels niet iets beters bedacht hebben”. Hef komt niet vaak in een museum. Zijn werk is (nog) niet opgenomen in een museum, hoewel hij als ‘historicus van de straat’ de eigentijdse ervaringen van Hoogvliet vangt in zijn lyrics.

Sneakers

“Wat zou je zelf willen zien in het Hiphop Museum?” was één van de vragen die presentator Malique Mohamud aan het publiek stelde.

Presentator Malique Mohamud, 11 december 2016 foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum

Presentator Malique Mohamud, 11 december 2016 foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum

Het moest interactief vonden de meesten. Hoe kun je het gevoel van hiphop in een museum krijgen? Aruna Vermeulen van Hiphophuis Rotterdam zegt dat het ophalen van verhalen bij de pioniers belangrijk is. Een tentoonstelling moet niet alleen maar iets laten zien, maar er moeten ook meetings zijn. Aruna heeft zelf een deel van haar sneakercollectie gedoneerd aan Museum Rotterdam. Want hiphop is ook fashion en lifestyle.

Haarvaten

Thomas Abera van Puna.nl, de grootste hiphopwebsite van Nederland, zegt dat de gevestigde instellingen influencers moeten omarmen en hen ruimte geven om mee te denken. Ze weten niet wat zich afspeelt in de haarvaten van de stad. En ze moeten wat van hun geld en macht loslaten. In Rotterdam gaat slechts 1% van het geld voor cultuur naar urban culture. Malique Mohamud zegt dat alle grote thema’s van vandaag (economische crises, racisme) te vinden zijn in hiphop.

Vrouwonvriendelijk

Filmmaker Bibi Fadlala vertelt haar verhaal op video. Ze is opgegroeid met jaren negentig hiphop. Wat haar aantrekt in hiphop is de rebelse houding en hoe het uiteenlopende mensen verenigt. Maar ze heeft steeds minder zin om de vrouwonvriendelijke teksten mee te rappen. Ze roept op om kritischer te zijn op seksisme.

Spoken word artist M, ook uit Rotterdam rapt zijn bijdrage:

vergeet niet dat we erfgoed meedragen/dig deep in de mooiste samples van onze geschiedenis

Hiphop veldwerk

De visuele lezing van Dr Richard Bramwell bood veel inspireerde inzichten bij het nadenken over een Hiphopmuseum. Wat zijn de belangrijke plekken? To whom to pay respect? Who are the heroes?

Richard Bramwell, foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum

Richard Bramwell, foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum

Richard is een zwarte socioloog die gepromoveerd is op The Aesthetics and Ethics of London's Rap Scenes. Hij onderbreekt zijn presentatie en ‘like a bad MC’ roept hij He naar het publiek. En wij roepen Ho. “Voel je het?” vraagt hij. Muziek voel je met je lichaam, woorden zijn niet genoeg. Hij vertelt over de interviews die hij had met mensen uit de grime scene tijdens zijn twee jaar veldwerk in Londen. Ze vertelden hem hoe hiphop hen valuable cultural resources gaf en taalvaardigheid.

Spinning decks

Het Hiphopmuseum gaat ook over technologie. Het is deel van de zelfexpressie, zegt Richard Bramwell. De spinning decks of pulse X gemaakt op een Playstation, waardoor iedereen een producer wilde worden; allemaal objecten die ook weer snel verouderd raakten. Hoe circuleren de muziek en de lyrics? En natuurlijk waarover wordt gerapt: criminaliteit, seks, drugs, racisme ofwel representing the world that we live in. Hij analyseert een paar geweldige clips op hun englishness, het thema van zijn huidige onderzoek, zoals Jerusalem van Nobody. Hiphop is – net als onze graffiti-tentoonstelling dat was – een geweldig onderwerp om internationale invloeden te tonen.

Hiphop Museum in Tropenmuseum, 11 december 2016,  foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum

Hiphop Museum in Tropenmuseum, 11 december 2016, foto Kirsten van Santen/Tropenmuseum