Het belangrijkste deel van de tentoonstelling 'De IJzeren Eeuw' bevindt zich natuurlijk, offline, in het museum. Maar er is nog veel meer te vertellen over deze eeuw in de Nederlandse geschiedenis. Er zijn filmpjes, foto’s en allerlei leuke dingen voor het onderwijs die we de bezoekers niet willen onthouden. Vandaar dat er bij de tentoonstelling ook een online component wordt gemaakt: de themawebsite. Corine Jacobs, stagiaire Media & Participatie, vertelt over haar ervaringen met het maken van de IJzeren Eeuw themawebsite.
Offline/online: Het maken van een themawebsite
Achter de schermen bij de IJzeren Eeuw
Ik ben als stagiaire webredactie werkzaam in het Amsterdam Museum en ben vanuit daar betrokken geweest bij de tentoonstelling ‘De IJzeren Eeuw’. Mijn voornaamste taak in het project was het maken van de themawebsite.
Themapagina
Bij het Amsterdam Museum hebben we twee websites. Eén met bezoekers- en bedrijfsinformatie (zie www.amsterdammuseum.nl), maar ook een website die als platform dient voor kennisdeling, verdieping en interactie met het publiek. Dit is de website waar je nu ook deze blog leest!
Binnen deze website maken we themapagina’s voor de tentoonstellingen die in het museum (komen te) staan. Dus ook voor ‘De IJzeren Eeuw’. Via het web kun je gemakkelijk allerlei leuke aanvullende dingen delen. Zo hebben we op de themapagina van De IJzeren Eeuw een aantal filmpjes gedeeld van UvA-studenten en verwijzen we naar de afleveringen van de tv-serie ‘De IJzeren Eeuw’. Maar via een themapagina kun je ook verdieping bieden op de inhoud van de tentoonstelling. Zo bevat de themapagina een onderwijsprogramma en hebben we een blogrubriek gemaakt genaamd ‘Achter de schermen’. Deze blog maakt hier ook deel van uit en in deze rubriek laten we zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van een tentoonstelling voor het Amsterdam Museum.
In de rubriek ‘Mis het niet’, worden enkele hoogtepunten uit de tentoonstelling uitgelicht en tot slot hebben we een item met de ‘Grote Kwesties van de 19de eeuw’. Hierin bespreken we enkele van de dilemma’s die aan bod komen in het interactieve dilemmaspel in de tentoonstelling.
Offline/online
We proberen online en offline met elkaar te verbinden. De themawebsite geeft aanvulling op de tentoonstelling en de tentoonstelling op de website. Deze goede wisselwerking tussen online en offline zorgt ervoor dat jij als bezoeker een gevarieerd aanbod aan informatie krijgt. Afbeeldingen, tekst, video, social media, museumobjecten, interactieve installaties… verschillende media worden ingezet om het verhaal te vertellen van de negentiende eeuw ofwel ‘De IJzeren Eeuw’.
Waar ik het meest naar uitkijk
Ik deze tentoonstelling het meest uit naar het fotomoment. Ik kan niet wachten om te zien op wat voor creatieve manier mensen foto’s gaan maken bij de hoge bi (negentiende-eeuwse fiets) en om deze terug te zien op de social media via #ijzereneeuw.
429 keer bekeken