Het begon in de jaren ‘30, in de oorlogsjaren hoefden deze fietsen niet ingeleverd te worden omdat ze belangrijk waren voor de beroepsuitoefening. In de jaren ‘50 stond op iedere hoek van de straat zo’n fiets.
Transportfietsen waren zwart met een breed stuur. Voorop zat een stalen rek met rieten mand, met soms een spatkleed met reclame van de winkel waarvoor bezorgd werd.
De dubbele stang was voor de stevigheid. Zo kon een paar honderd kilo vervoerd worden, al was daar stuurmanskunst voor nodig!
De pizzakoeriers van toen
In die tijd had iedere stad een eigen fietsfabriek, met in de folder vaak een “Transport Rijwiel”. Bekende merken waren Gazelle, Batavus, Germaan en het Amsterdamse merk Simplex. Slagersjongens droegen een witte jas, bakkersjongens vaak een keurig pak, maar ze hadden allen gemeen dat ze een gevaar waren op de weg. Men was niet gewend aan veel verkeer en verkeersregels werden met de voeten getreden. Wat dat betreft is er een parallel met de pizzakoeriers van nu. Daarbij hadden de fietsen meestal geen rem. Hierop werd bezuinigd bij de aanschaf. In het weekend waren er soms wedstrijden, transportfietsraces, waarvoor door de week hard geoefend moest worden. hier is een filmpje te zien van een wedstrijd met transportfietsen in Bussum in 1933.
De middenstand in de steden ontdekte het gemak van de transportfiets het eerst. De tweewieler was goedkoper en sneller dan een bakfiets. Op het platteland ontdekte men het gemak van transportfietsen ook, daar gebruikte men ze vooral voor het vervoer van volle melkkannen.
In het buitenland werden ook goederen per fiets vervoerd, maar toch is het Nederlandse model uniek, door de zware uitvoering die mogelijk was in het vlakke land.
In latere jaren werden de fietsen vervangen door bakfietsen met drie wielen, die handiger bleken met stallen en vervoer.
Op het platteland werden vrachten groter, dus verdween de transportfiets ook daar naar de hooischuur. Het aan huis bezorgen nam af sinds de jaren zestig. Dat was een andere reden voor het verdwijnen van de transportfietsen uit het straatbeeld.
Incidenteel kom je ook de ouderwetse transportfietsen nog tegen, om nostalgische redenen, soms als decorstuk bij een bakkerij of in een tuin. Onderdelen zijn vanwege de bijzondere uitvoering niet meer beschikbaar.
Transportfietsen nieuwe stijl
De transportfiets is in een nieuw jasje wel weer helemaal terug in het straatbeeld. Aanzienlijk lichter uitgevoerd, met kleinere mand of plastic krat voor het stuur. En de heren hebben veelal plaatsgemaakt voor dames.
Hetzelfde geldt voor bakfietsen, de transportfietsen met drie wielen, ook deze zijn helemaal terug. Niet meer voor zware vrachten, maar nog steeds uitstekend geschikt in het stadsvervoer, voor het vervoer van boodschappen en kinderen.
Meer weten over transportfietsen? Ga naar deze site. Dit artikel is geschreven door bezoekers van de site transportfiets.nl