_
In de biljartzaal van Hotel Krasnapolsky aan de Dam zijn toeschouwers getuige van een gesprek tussen twee heren boven het biljart. Wat zij precies aan het doen zijn, is niet geheel duidelijk. Voor een echte ‘Académie de Billard’, zoals de officiële titel van het schilderij luidt, ontbreken queues en ballen. Met pasteuze toetsen van het penseel liet Monnickendam de felverlichte biljarttafel en andere lichtbronnen afsteken tegen de in donkerbruine tinten gehouden menigte. Het diepe rood van de gordijnen en de vloer, zo kenmerkend voor het werk van de schilder, en de rokerig weergegeven ruimte maken het avondtafereel zeer invoelbaar voor de toeschouwer. Inv.nr. 34 - Schenking Stichting Vrienden van de Schilder MartinMonnickendam, 2009

160_1_85B0C0D7-1438-5103-7137EBB5C0D72E64
Als geliefd onderwerp voor zijn schilderijen gaf Monnickendam de voorkeur aan het theaterpubliek boven de voorstellingen zelf. De drie figuren die hier door hem in een schouwburgloge zijn waargenomen, lijken in een oogwenk op het doek te zijn gezet, alsof de schilder het ter plekke heeft gemaakt. Met snelle penseelstreken zijn vorm, licht en schaduw gesuggereerd. De drie gaan geheel op in de voorstelling. Hun maskerachtige gezichten weerkaatsen het van het podium afkomstige licht. Inv.nr. 33 - Schenking Stichting Vrienden van de Schilder MartinMonnickendam, 2009

160_1_85BD815D-1438-5103-710E83CECFF4AE84
Half verscholen achter een zuil in de Grote Zaal van het Concertgebouw was Monnickendam getuige van een grootschalige muziekuitvoering. In zijn atelier ontstond daarna deze vlotgeschilderde impressie. Om welk concert het precies gaat, deed toen al niet langer ter zake. Via de oplichtende hals- en haarpartijen van de dames in het publiek leidt de schilder onze blik naar het podium. Het is afgezet met paaltjes en rode koorden. Rechts zijn een violist en een pianist aan de vleugel te onderscheiden. Links ervan zijn misschien enkele zangsolisten weergegeven. Het publiek op de achtergrond bevindt zich op de podiumplaatsen, die als een tribune steil oplopen. Door de vele gezichtjes en witte smokinghemden in korte verftoetsen aan te zetten wist Monnickendam de indruk van een afgeladen podium te wekken.