Het geluidsproject inspireerde Monique Snoeijen tot een column in de NRC. In haar serie over de soundtrack van haar leven schreef ze over het trouwe geluid van het grindpad en het slippende cassettebandje dat bij haar tienerjaren hoorde. Een geluid kan hetzelfde effect hebben als het beroemde madeleine koekje gedoopt in thee dat de hoofdpersoon in ‘Op zoek naar de verloren tijd’ van Marcel Proust eet. De smaak van het koekje brengt herinneringen boven aan zijn jeugd. Bij Het Geluid van Nederland, dat mensen oproept zelf geluiden in te sturen of te vragen of iemand een bepaald geluid ooit opgenomen heeft, meldde iemand zich met de vraag om een misthoorn. Een prachtig nostalgisch geluid. `Op de Maas de misthoorn van de schepen, het heeft mijn jongensziel met tranen dichtgeknepen` dichtte Jos Bloemkolk, zanger van de band Noodweer uit Rotterdam.
Mobieltjes en koeien
Vroeger was iemand die op straat in zichzelf liep te praten psychisch in de war. Tegenwoordig is zo’n mompelaar meestal een mobiele beller. Geluiden veranderen in de tijd en roepen voor iedereen andere herinneringen op. De trein die 's nachts raasde langs het huis van mijn oma. Kerkklokken. De koeien bij mijn opa in de wei die weer anders klonken dan als ze in de stal stonden. Het zijn allemaal geluiden uit mijn jeugd die een bepaalde betekenis hebben. Iemand die opgegroeid is met koeien in een Alpenwei of met de politiesirenes van New York heeft weer andere geluidsherinneringen.
Een klok voor de mannen van de Beurs
De betekenis van sommige geluiden is veranderd. Nog steeds luidt iedere ochtend om 5 voor 9 de klok van de Beurs van Berlage. Vroeger was dat om de beursmannen van het plein naar binnen te krijgen. De effectenbeurs is al lang vertrokken, maar nog iedere ochtend luidt de klok. Het maandelijkse luchtalarm leidt nu hoogstens tot de gedachte, ‘o ja, de eerste maandag’ en niet meer tot angst zoals in 1940-1945. Hoewel we de installatie Het Geluid van Amsterdam technisch zo perfect mogelijk hebben gemaakt, zijn de oren waarmee we ernaar luisteren van nu. We ervaren geluiden immers anders dan iemand aan het einde van de negentiende eeuw.
Welke geluiden roepen bij jou herinneringen op aan je jeugd?