Hoewel voor het publiek het merk nergens te zien was, vond de internationale voetbalorganisatie FIFA dat deze actie in strijd was met het sponsorbeleid. De DutchDress maakt nu deel uit van onze museumcollectie: conservator Laura van Hasselt schreef onderstaande tekst over deze aanwinst.

Het object is verworven om verschillende redenen. Onder andere omdat het idee is bedacht door twee Amsterdamse vrouwen, Hannah de Groot en Marloes Nabben, die er een wereldsucces mee hebben gescoord op het WK Voetbal in Zuid-Afrika in de zomer van 2010. Het jurkje is ontworpen door het bedrijf Supertrash, ook deels Amsterdams (ooit begonnen in Los Angeles). In Zuid-Afrika is het jurkje bovendien door tenminste één Amsterdamse vrouw gedragen, die enige tijd in de gevangenis heeft moeten doorbrengen vanwege het dragen van het jurkje - waarmee Bavaria publiciteit kreeg in plaats van de officiële sponsor Budweiser.

Het jurkjesconflict eindigde met een schikking tussen Bavaria en de FIFA. Behalve voor de historische gebeurtenis van het WK en het opsluiten van een paar 'Bavaria-babes', staat dit jurkje voor originaliteit, brutaliteit, creativiteit en humor. Dat zijn eigenschappen die zowel bij Amsterdam als bij het Amsterdam Museum horen.Op een filmpje op Youtube vertellen de bedenkers van de DutchDress over deze creatie.

Kijk hier voor meer informatie over dit object