In kan me helemaal vinden in het verhaal van Annemarie; kunst in de openbare ruimte heeft een beschermer nodig, een woordvoerder, een gepassioneerde betrokkene, een bemiddelaar, een protogonist, een stadsliefhebber, een historicus, een lobbyist en misschien wel een mecenas. Deze opsomming is niet uitputtend maar dat kan ook niet, kunst op straat is veel tegelijk. Het zijn monumenten voor grote en kleine gebeurtenissen, sieraden voor een nieuwe plein of wijk, symbolen voor een bouwperiode, tijdperk, noem maar op. Vaak zorgt de overheid voor het geld maar soms is de kunst gratis of illegaal. Zo gaat dat buiten, daar heb je niet alles in de hand. Kunst draagt bij aan de gelaagdheid van de stad en is vaak als een verre vriend die je pas mist als hij er niet meer is: een vanzelfsprekend onderdeel van je omgeving. Vanwege dat laatste doet het vaak zo' n pijn als mensen er slordig mee omgaan; is net met veel aandacht en liefde een historisch beeld op een brug gerestaureerd, plemt Liander er een nutshuisje tegenaan. Ontwerpt een kunstenaar een zorgvuldig rotonde ensemble, plaatst groenvoorziening er heggetjes tussen omdat verdwenen groen elders gecompenseerd moet worden. Mijn lijst van mooie, rare, slechte, uitzonderlijke voorbeelden en zonder een centje pijn gerealisserde mooie kunstwerken is lang na 15 jaar werken als kunstadviseur voor de gemeente Amsterdam. Er komt veel kijken bij allles wat je plaatst in de schaarse openbare ruimte van de stad, en bij kunst wil je dan ook nog dat het zo lang mogelijk zijn glans behoud, we hebben er tenslotte allemaal veel aandacht, tijd en geld ingestoken.
Een stadscurator is een eerste stap. Nog liever pleit ik voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid van initiatiefnemers, ontwerpers uitvoerders en kunstenaars. Als we allemaal gezamenlijk optrekken komt het goed. Zorg dat het ergens voor staat, als het er staat maar zorg vooral dat er kunst komt! Kunst moet, om je te kunnen verwonderen en de geest van de tijd te verbeelden. Speeltoestellen, hoe mooi ook alleen zijn niet genoeg. Met kunst van nu bouw je aan een gelaagde stad voor de toekomst en zorg je voor een aantrekkelijke woonomgeving. Als een stadscurator daartoe de aanzet kan geven zeg ik volmondig Ja! Dan wordt, met een verwijzing naar de Amsterdamse School, Amsterdam weer de stad waar we onze kunst idealen kunnen verwezenlijken.