Roddel is tegenwoordig big business, maar ook in de Gouden Eeuw was er een markt voor sensationele nieuwtjes. Het Westfries Museum geeft in de tentoonstelling Roddel & Achterklap een inkijkje in de schandalen en affaires van de zeventiende eeuw: een schout die zijn hond een grootse begrafenis geeft, burgemeesters die een scheve schaats rijden, priesters die meer met lichamelijk genot dan het zieleheil bezig zijn, dronken predikanten, admiraals die aan dek zitten te breien, corrupte VOC-bestuurders, failliete kunstenaars en frauderende hoogleraren – t/m maart komen ze ook hier allemaal voorbij. Vandaag: Vrouw Jan Steen klaagt ‘Ik ben altijd de piskous’
Vrouw Jan Steen klaagt ‘Ik ben altijd de piskous’
Roddel & Achterklap in de Gouden Eeuw
Op de schilderijen van Jan Steen gaat het er vrolijk aan toe. Zijn personages doen alles wat de dominees verboden hebben. Ze vieren uitbundig feest, eten en drinken tot ze er stomdronken bij neervallen, dobbelen en gokken en bezoeken kroegen en bordelen. Natuurlijk zit er achter al deze taferelen een moralistische boodschap, maar desondanks heeft de vrouw van Jan Steen, Marietje Herculens er schoon genoeg van. Een familielid hoorde Marietje klagen over het feit dat zij en de kinderen altijd model moeten staan voor die schilderijen. “Als er weer eens een piskous (hoer red.) moet worden afgebeeld kan ik weer opzitten. Ik ben het spuugzat. Wat voor beeld moet men wel niet van mij krijgen”, zou ze hebben gezegd.
Het is inderdaad opvallend dat vaak dezelfde kinder- en vrouwengezichten op de schilderijen van Steen te zien zijn. Als je op de taferelen af gaat zou je inderdaad kunnen denken dat het huishouden van Jan Steen een chaotische maar wel vrolijke bende is.
Meer weten over het jaar 1660? In de Gouden Eeuw krant van de NTR lees je elke dag het laatste nieuws over de Gouden Eeuw.
3164 keer bekeken