“Het is niet de eerste keer dat Glaser een goede vondst doet op de Luikse markt. Eerder trof hij er een schilderij aan van Hub Loontjens. De Maastrichtse kunstenaar werkte lange tijd in Amsterdam en schilderde hier in 1944 stiekem vanachter zijn raam de Amstel met de Magere Brug, waar een overvalwagen en motor van de Duitsers over rijden. Glaser heeft het schilderij verkocht aan het Amsterdam Museum (voorheen Amsterdams Historisch Museum), waar het nu deel uitmaakt van de collectie.”

Op het schilderij kijken we vanuit een vrij hoog standpunt ter hoogte van de Amstelsluizen, waarvan beneden een klein deel is te zien. De bomen ogen wat beginnend groenig; mogelijk gaat het bij dit in 1944 gedateerde werk om het prille voorjaar.

Op de Amstel trekt een sleepboot twee schuiten en er liggen boten aan de kaden. We kijken schuin naar de overkant in de richting van de oude Jodenbuurt; we zien de hoek met de Nieuwe Kerkstraat (in het verlengde van de Magere Brug), de gevelrij tot de volgende hoek met de Nieuwe Keizersgracht, het Oude Vrouwen- en Mannenhuis Amstelhof (nu: Hermitage Amsterdam) en op de achtergrond de twee torens van de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein.

Waar tegenwoordig het Stadhuis/Muziektheater de skyline beheerst, zien we linksboven op het schilderij de vage contouren van de toenmalige bebouwing, waaronder het joodse jongensweeshuis Megadlé Jethomiem (opvoeders van wezen). De bewoners van dit weeshuis, bijna honderd kinderen en drie verzorgers, waren in maart 1943 door de Duitse bezetter weggevoerd naar concentratiekamp Sobibor, waarvan niemand terugkeerde.

Pal voor het Muziektheater bevindt zich een monument: enkele lange lijnen van graniet in het plaveisel, die de omtrek van het weeshuis zichtbaar maken, met een tekst over het gebeurde.

Hub. (Huub) Loontjens (1906-1979) vestigde zich in 1935 in Amsterdam om hier, na de Kunstnijverheidsschool in Maastricht, verder te studeren aan de Rijksacademie. Aan deze academie was hij van 1946 tot 1971 als docent verbonden. In zijn beeldende werk richtte hij zich onder meer op schilderen, beeldhouwen en glaskunst. Van deze vrij onbekende kunstenaar is tegenwoordig een aantal gebrandschilderde ramen voor kerken en bedrijven nog het meest bekend.