Voor de uitmonstering van de belangrijkste verdieping, de bel-etage, werd teruggegrepen op de representatieve neo Lodewijk XVI-stijl. De grote achterzaal, door de Willets gebruikt voor feestelijke ontvangsten, baadde in goud en blauw. Een terugkerend versieringsmotief zijn gekruiste toortsen en pijlenkokers, te zien in de gesneden kappen van de vele stoelen en de kuiven van de spiegels. Toonaangevende Parijse firma’s als Braquenié en Barbédienne tekenden voor de wandtapisserieën en het vergulde bronswerk. Er is in de twintigste eeuw, toen de smaak van de negentiende eeuw gelijkstond aan wansmaak, niet altijd even respectvol met de feestzaal in huize Willet omgesprongen. Tegenwoordig wordt de kamer in vrijwel elk standaardwerk over negentiende-eeuwse interieurkunst in Nederland beschreven en afgebeeld. Het kan verkeren. Meer informatie
#020today: Open Monumentendag
Dit weekend staat tijdens de Open Monumentendagen de smaak van de negentiende eeuw centraal. In Museum Willet-Holthuysen daarom extra aandacht voor de fraaie interieurs van het Amsterdamse verzamelaarsechtpaar Abraham Willet en Louisa Holthuysen. Omstreeks 1865 lieten zij hun woonhuis Herengracht 605 nieuw inrichten op een wijze die in het toenmalige Amsterdam zijn weerga niet vond.