Dirk van den Broek is een van de ondernemers die uitgelicht worden in de tentoonstelling. Hij begon op zijn 15de als melkventer in Amsterdam west. Met een ponykar vol bussen melk van de boerderij van zijn ouders trok hij door de straten. In 1942 opende hij een melkwinkel en na de oorlog was hij de eerste in Amsterdam met een zelfbedieningszaak en later de eerste met een supermarkt.

Omstreeks 1999 ontwierp reclamebureau Roorda het nieuwe logo: Dirk in vette witte letters op een rode ondergrond. Het werd een groot succes en de Dirk tassen werden niet alleen gebruikt voor boodschappen, maar ook als onderdeel van een hippe outfit. Met zijn tassen drong Dirk ook door tot een grachtengordelpubliek. Modeontwerper Gerard Janssen vermaakte de tassen tot dit kostuum dat opgenomen werd in de collectie van het Amsterdam Museum. Het is een tegenreactie op de trend om dure merken te dragen, zoals Armani en Dolce & Gabana. In 2001 won Janssen met dit ‘neo-punkkostuum’ de eerste prijs van de Trut Fashion Award op het gelijknamige themafeest in Krakerscafé De Trut op de Bilderdijkstraat.

Klik hier voor meer informatie over dit object.