Met de manifestatie Leven in toen in 2001 werd het Nederlands interieur opnieuw op de kaart gezet. Inmiddels wordt in de museale sector meer dan vroeger aandacht besteed aan interieurs. Om te voorzien in de behoefte van het publiek zich in te leven in historische situaties worden evocatieve en interactieve presentaties aangeboden.
leven in toen
Het Nederlandse interieur, 2000-2015
Leven in toen was de titel van de manifestatie die in 2001 door de Rijksdienst Monumentenzorg (RDMZ) en het Instituut Collectie Nederland (ICN) werd georganiseerd; er kwam een website, er verscheen een boek: het Nederlands interieur werd opnieuw op de kaart gezet. Een stroom van publicaties kwam op gang en er werden allerlei evenementen georganiseerd. In hetzelfde jaar werd de Stichting Het Nederlands Interieur opgericht.
De discussie over het overheidsbeleid ten aanzien van de monumentale status van interieurs is nieuw leven in geblazen. Bij de landelijke en stedelijke diensten voor monumentenzorg is meer aandacht, capaciteit en deskundigheid met betrekking tot interieurs. De Open Monumentendagen, de studiedagen van de SHNI, de universiteit Leiden, de KNOB en andere organisaties dragen bij aan de promotie van het historische interieur. Opvallend is dat de jonge interieurs steeds meer aan bod komen.
Er zijn ‘nieuwe’ monumenten opengesteld voor het publiek, een aantal interieurs van overheidsgebouwen is degelijk gerestaureerd en bij de inrichting van theaters, hotels en restaurants is ook meer waardering voor authenticiteit. Het Amrath Hotel gevestigd in het Scheepvaarthuis is daar een mooi voorbeeld van; het buitengewone interieur dat deel uitmaakt van de Amsterdamse stadscollectie behoort tot een van de mooiste Amsterdamse School ensembles.
Studenten en promovendi kunstgeschiedenis, evenals sociologen en antropologen, kiezen onderwerpen met betrekking tot wooncultuur en in de restauratie en bij het bouwfysisch onderzoek wordt specialistisch onderzoek gedaan. Hedendaagse vormgevers manifesteren zich vaker in relatie tot historische interieurs, bijvoorbeeld de presentatie van modeontwerpers in de Amsterdamse grachtenmusea. De publieke belangstelling voor historische interieurs is groot aangewakkerd door actuele lifestyle- en woontrends en de behoefte aan authentieke locaties voor feesten en partijen. De AVRO zendt een programma uit waarin het publiek kan meebeslissen over de restauratie van historische monumenten en interieurs.
In de museale sector wordt meer dan vroeger aandacht besteed aan interieurs. Om te voorzien in de behoefte van het publiek zich in te leven in historische situaties worden evocatieve en interactieve presentaties aangeboden. Om sfeervolle ruimtes te creëren en spannende situaties na te bootsen worden kosten noch moeite gespaard waarbij authenticiteit en historische getrouwheid niet altijd de meest zwaarwegende uitgangspunten zijn.
Sinds 2000 zijn in musea, buitenplaatsen en stadshuizen verschillende historische interieurs geïnstalleerd. Bijzondere voorbeelden van (her)inrichting zijn: Huis Sonnevelt in Rotterdam, Museum Huis van Gijn in Dordrecht en sinds 2013 de stijlkamers in het Rijksmuseum en de slaapkamer die werd ontworpen door Gerrit Rietveld voor het echtpaar Harrenstein en die nu deel uitmaakt van de permanente opstelling in het Stedelijk Museum.
De toonaangevende nieuwe opstelling van de British Galleries in het Victoria and Albert Museum is in Nederland vooralsnog niet geëvenaard.
879 keer bekeken