Doelstellingen werkgroep

De Werkgroep Publieksonderzoek stelt zich ten doel de volgende vraag te beantwoorden: “In hoeverre worden de doelstellingen[1] van het Amsterdam Museum verwezenlijkt met de inzet van de producten die het zijn bezoekers biedt?”

Dat wil de werkgroep realiseren door:

  1. Meetbare doelstellingen te formuleren en toetsen

Concrete doelstellingen, genoemd in het Visiestuk, worden (indien nodig) vertaald naar meetbare doelstellingen. Deze worden vervolgens omgezet naar vragen die de werkgroep doormiddel van het uitvoeren van publieksonderzoek wil beantwoorden. Inzichten uit de projecten Customer journey (Wayfinding) & Hospitality zullen naast het Visiestuk als basis dienen voor de vragen die de werkgroep probeert te beantwoorden. Uiteraard is het  doelgroepensegmentatie-model ons vertrekpunt.

Hieronder geven wij een voorbeelden van uit de missie gedestilleerde doelstellingen en de daaruit voortvloeiende vragen:

  • De (geschiedenis van) de stad tot leven brengen
    • In hoeverre komt de stad Amsterdam tot leven in de ogen van bezoekers van het museum? (toename in kennis, informatie, inspiratie geven voor verbeelding etc)
  • Een divers publiek
    • In hoeverre bereikt het museum met haar producten een divers publiek? (wie is ons publiek precies, wat zijn behoeften, motivatie, etc..)
    • In hoeverre bereikt het museum met haar producten de beoogde doelgroepen?
  • Bewoners en bezoekers uitdagen
    • In hoeverre dragen overdrachtsvormen die het museum toepast bij aan participatie van zijn publiek? (wat is participatie? Is dat een doel op zich?)
  • Relatie tot de stad verdiepen
    • In hoeverre leidt een bezoek aan het museum (on of offline) tot een toename in een gevoel van verbondenheid met de stad Amsterdam en zijn bewoners? (bijv. veranderende attitude tav. stedelijke thematiek)

Bovenstaande vragen kunnen beantwoord worden door publieksonderzoek uit te voeren onder bezoekers, deelnemers of gebruikers van diverse producten van de AHM (vaste opstellingen, tentoonstellingen, websites, familieactiviteiten, onderwijsprogramma’s, etc).

De werkgroep zal bij de uitvoer van publieksonderzoek primair een adviserende & begeleidende rol aannemen. Publieksonderzoek kost tijd en dat betekent dat de werkgroep niet alles zelf kan uitvoeren. Ook andere teamleden in projecten moeten daaraan hun steentje bijdragen.

  1. Creëren van een ‘publieksonderzoeks-grid’

De werkgroep wil een basis-grid/sjabloon voor vragenlijsten (of andere onderzoekstechnieken) opstellen, waarbij een deel van de vragen telkens hetzelfde zijn. Hierdoor zijn uitkomsten van onderzoeken per product met elkaar te vergelijken en ook over een langere periode van tijd (longitudinaal onderzoek). Daarnaast kan een deel van de vragen vrij worden ingevuld en specifiek op de evaluatie van het product worden toegesneden. De wens is dat alle projectteams bij de start van het project dmv het basis-grid meetbare doelstellingen formuleren, deze gedurende de looptijd van het  project toetsen en  evalueren. Voorafgaand aan de ingebruikname zal de werkgroep het grid testen door zelf een paar publieksonderzoeken uit te voeren. Hierbij zal het de kernproducten van de AHM onder de loep nemen (bijvoorbeeld: DNA, herinrichting VO, HKW of de VO van de huizen). 

  1. Delen van toegankelijke rapportages
    Er zijn al veel interessante data en onderzoeksresultaten beschikbaar die we organisatie breed toegankelijk willen maken. Anneke , Fleur en Stephanie zullen ter lering of inspiratie een overzicht maken van de belangrijkste onderzoeken die al zijn uitgevoerd of nog lopen. Ook nieuwe resultaten willen we op aantrekkelijk wijze presenteren.
  2. Stroomlijnen en structureren van de uitvoering van publieksonderzoek door collega’s, stagiairs en studenten

Bij voorkeur worden alle publieksonderzoeken voorgelegd aan de Werkgroep Publieksonderzoek om zo prioriteiten te kunnen stellen, alsook om kennis en resultaten te delen. De werkgroep zal in de meeste gevallen een adviserende rol aannemen en controleren of het basis-grid op de juiste manier wordt toegepast.  Zo wordt overlap voorkomen en zijn mogelijk conclusies te trekken over langere perioden. De uitvoering zal meestal in projectteams of bij stagiairs zelf liggen.

Werkwijze

We willen een degelijk ‘publieksonderzoeks-grid’ opstellen op basis van het strategische plan en doelstellingen. Als een goed grid is uitgekristalliseerd, willen we het gebruiken om de belangrijkste producten van de AHM te evalueren .

Twee studenten van de UvA zijn eind november gestart met een kwalitatief publieksonderzoek bij de tentoonstelling Transmission. Ook wordt er een onderzoek uitgevoerd naar imago en identiteit van het Amsterdam Museum. De hieruit voortvloeiende kennis passen we direct toe bij het verder ontwikkelen van het grid.

Concreet wordt op 1 maart gestart met de uitwerking van bovenstaande voor Schiphol en Ontmoet Amsterdam, inclusief bijbehorende begroting. Hiervoor wordt samengewerkt met de projectteamleden van de betreffende tentoonstellingen.

Het Projectteam Publieksonderzoek blijft elkaar op regelmatige basis spreken om de voortgang te bewaken.

Projectteam

Inhoudelijk projectleider/MC: Fleur Howes Smith

Publiek & Educatie: Anneke van de Kieft

Publiek & Educatie: Astrid Fiddelers

E-cultuur: Stéphanie Valkamp

 

[1] ‘Concrete doelstellingen’ zoals die genoemd worden in het Visiestuk van de Amsterdam Heritage Museums voor het Kunstenplan 2017-2020