Tanja en Riek ontvangen de eerste exemplaren van het boek op 10 maart 2016
In kringen van kunstenaars en communisten
Lopend langs de honderd stukken komt Riek vele bekenden tegen. Zo staat ze oog in oog met het zelfportret van Anneke van der Feer met wie ze in 1940 bevriend raakte. Samen met andere kunstenaars kwam ze in het atelier van Anneke van der Feer aan de Oudezijds Achterburgwal, waar ze – bij gebrek aan model – vrienden, familieleden en elkaar tekenden en schilderden.
Riek voor het zelfportret dat Anneke van der Feer in de jaren dertig schilderde Riek voor het zelfportret dat Anneke van der Feer in de jaren dertig schilderde
Portret van Riek Milikowski (1943) en een portret met haar zoon (1947) beide geschilderd door Anneke van der Feer Portret van Riek Milikowski (1943) en een portret met haar zoon (1947) beide geschilderd door Anneke van der Feer
Honderd jaar kunst en sociale betrokkenheid
In 1953 verhuisde Riek naar Leiden, maar veertig jaar later keerde zij terug naar Amsterdam waar ze ging wonen in de Vondelstraat. Gedurende al die jaren heeft ze een consistent oeuvre opgebouwd; haar portretten en stillevens zijn technisch razend knap geschilderd en ze zijn altijd voorzien van een gelaagde betekenis. Op basis van een idee stelt ze een stilleven samen, bijvoorbeeld een fles melk, brood, een appel en een gebutste emaillen mok verwijzen naar de karige maaltijden die arbeiders tussen de middag nuttigden. Hetzelfde geldt voor haar portretten, met grote zuiverheid weet ze het wezen van de persoon tegenover haar te treffen. Een mooi voorbeeld is het portret van oma Corrie, die in de thuiszorg werkt en een keer als invalster bij de negentigjarige Riek Milikowksi-de Raat over de vloer komt. Riek schildert twee portretten van Corrie. De titel van het ene schilderij ontstaat als Riek opbelt en de kleindochter van Corrie aan de lijn krijgt die roept: 'Oma!'. Het andere portret geeft ze de symbolische titel 'Als Moeder Aarde'. Riek tilt de geportretteerde boven de alledaagse werkelijkheid uit en zo staat Oma Corrie, die in Amsterdam werkt en woont, voor Moeder Aarde.
’t Twaalfuurtje (1954) Riek Milikowski
Oma Corrie werkt en woont in Amsterdam Nederland (2008) Riek Milikowski
Made in Amsterdam
In de tentoonstelling hangt het portret van Corrie naast de geschilderde selfies van Tanja Ritterbex. De twee vrouwelijke schilders vertegenwoordigen verschillende generaties en onderscheiden zich van elkaar in de keuze van onderwerp en de manier van werken. Tegelijkertijd passen beiden heel goed tussen de honderd eigenzinnige, dwarse kunstenaars die Amsterdam maken tot een stad, die creativiteit en vrijdenken in het DNA heeft.