Om de aandacht te vestigen op Wereldaidsdag (1 december 2011) wordt de Munttoren de avond ervoor voorzien van een speciale outfit: een condoom met een lengte van 35 meter. Dit wordt op de toren geprojecteerd - en acteurs van de jongerenserie Spangas delen gesigneerde condooms uit. Deze actie maakt deel uit van de campagne ‘Voorlichting redt levens’ van Stop Aids Now!.
Nu de Munttoren even aan het zicht is ontrokken voor deze sympathieke actie, tonen we hier een 260 jaar oud schilderij van Jan ten Compe (1713-1761) met een tekst van Tom van der Molen over de geschiedenis van de toren.
De hier afgebeelde Munttoren werd oorspronkelijk rond 1480 gebouwd als de westelijke toren van de Regulierspoort. In 1619 brandde de poort af, maar de torenvoet en het ernaast gebouwde wachthuis bleven gespaard. Een jaar later werd op de voet een torenspits naar een ontwerp van Hendrick de Keyser gebouwd. Toen in het rampjaar 1672 de Dordtse Munt buiten dienst was, werden in het gebouw munten geslagen. Pas toen kreeg het gebouw zijn huidige naam. Toen Ten Compe de Munt schilderde, was het gebouw een logement. In 1884 werd het voormalige wachthuis gesloopt om plaats te maken voor het huidige gebouw.
Jan ten Compe, die als wees in het Diaconieweeshuis in Amsterdam was opgegroeid, geldt als een van de belangrijkste specialisten in stadsgezichten van de achttiende eeuw. Hij liet zich daarbij zichtbaar inspireren door zijn zeventiende-eeuwse voorgangers Jan van der Heyden en Gerrit Berckheyde maar voegde zelf, in zijn vele Amsterdamse stadsgezichten, ook nieuwe elementen en thema’s toe.
Op dit schilderij van het Singel bij de Munt, een thema dat Berckheyde en Van der Heyden nooit schilderden, domineert de toren het beeld tegen de halfbewolkte hemel. Links is er een doorkijkje richting de Schapenmarkt (tegenwoordig Muntplein) en in de verte is nog juist de Zuiderkerkstoren te zien. Rechts heeft Ten Compe de ruimtewerking verhoogd door de kijker een blik voorbij de brug te gunnen, naar de huizen aan de Binnen-Amstel. De talrijke mensen en dieren op de kades en op de brug spelen een bijrol; de hoofdrol is voor de Amsterdamse gebouwen in de middagzon.
Kijk hier voor meer informatie over dit object