De eerste stop is het educatieve programma Oma’s Tijd, waarvoor een ruimte ingericht is met meubels en spulletjes uit de jaren 50 en 60. Hoofdconservator Annemarie den Dekker geeft een introductie op de verschillende beroepen die een museum telt – en dat zijn er nogal wat. Daarna neemt junior conservator Sarah Remmerts de Vries het stokje over, door de kinderen kennis te laten maken met het verhaal achter historische objecten en met het beroep museumdocent.
Het verzorgen van objecten
We lopen door naar de restauratieateliers, waar Jaap Boonstra (houtrestaurator) en Paul Born (restaurator edele metalen) aan het werk zijn. Jaap werkt op dat moment aan de restauratie van een thee-emmer, een bank met oude springveren en een antieke tafel, waarvan wat stukjes uit het houten tafelblad ontbreken. De kinderen helpen mee met het vinden van stukjes hout met de juiste nerfpatronen om de tafel te herstellen. Vervolgens mag de groep echte blaadjes koper en goud ter hand nemen: materialen waarmee onder meer lijsten van schilderijen hersteld worden.
Paul heeft een bijzonder harnas in zijn atelier staan, waar hij graag over vertelt. De kinderen mogen de zware helm vasthouden of passen. Daarnaast werkt Paul aan een prachtige gouden klok, die uit de regentenkamer van het museum komt. Klokken zijn Pauls specialiteit: hij zorgt ervoor dat alle klokken in de Amsterdam Heritage Museums altijd netjes opgewonden zijn. Ook ligt er een schilderijenlijst op zijn ‘operatietafel’, want niet alleen de schilderijen zelf, maar ook de lijsten moeten onderhouden worden.
De organisatie van een tentoonstelling
Vervolgens neemt Bianca Schrauwen, teamleider planning en projectmanagement, de klas mee op zaal, waar hard gewerkt wordt. De tentoonstelling Graffiti – New York meets the Dam is net afgelopen. Hij wordt afgebroken om plaats te maken voor weer een nieuwe tentoonstelling, Made in Amsterdam. In de tussentijd moet er van alles gebeuren om de zalen klaar te maken voor het plaatsen van de historische objecten; van wanden schilderen tot vitrines opruimen.
Als laatste stop van deze culturele beroependag gaan we met de groep langs Edo Mulder, hoofd grafische vormgeving. Edo legt uit dat alle tekstbordjes, plaatjes en posters in het museum door hem gemaakt zijn, want ook dat is een essentieel onderdeel van elke tentoonstelling. Hij verrast de kinderen van groep 4 door met een enorme printer een fotocollage van de klas uit te draaien – van hun bezoek aan de restauratieateliers een half uur geleden!
Uitgezwaaid door Goliath
Na een korte afsluiting bij de zeventiende-eeuwse beeldengroep van David en Goliath in de Schuttersgalerij, zwaaien we de groep uit. De bus brengt ze weer terug naar school, maar de opgetogen stemmen galmen nog even na in de gangen van het museum. Wie weet, misschien mogen we sommigen over een paar jaar wel opnieuw verwelkomen, maar dan als stagiair?