Streetart Frankey gebruikt bestaande spullen voor zijn interventies. Zo bestelde hij plastic poppetjes van Waldorf en Statler, de oude mannen die in de Muppetshow chagrijnig commentaar leveren en plaatste ze in een inspringende baksteen in de gevel van de schouwburg. Op een zonnige dag eind september sprak ik daar ’s ochtends af met Frank. Tijdens een eerdere ontmoeting had hij me verteld over zijn reversible jas, die hij in 2019 ontworpen had, samen met het Amsterdamse bedrijf Go Franck, camouflage print aan de ene kant, oranje stof met reflectiestrepen aan de andere kant. Bij het aanbrengen van zijn streetart interventies doet hij zich namelijk vaak voor als iemand van de gemeente. Hij bakent zijn werkterrein af met oranje verkeerspionnen en draait de jas om naar de oranje kant, het soort jas die gemeentewerkers dragen. Ik zei hem: “als je die jas ooit wegdoet, dan lijkt het me een mooi object voor de collectie van het Amsterdam Museum.” Frankey met jas in camouflage print
Streetart Frankey voegt met zijn wekelijkse interventies (te volgen op zijn Instagram-pagina) verrassende elementen toe aan de openbare ruimte. Hij drukt zo zijn stempel op de stad, net als veel graffiti-artiesten, maar ook als de onbekende beeldhouwer die beelden plaatst zonder toestemming van de gemeente. Van wie is de openbare ruimte? Wie mag zich die ruimte toe-eigenen? De straatinterventies, maar ook jas en het fake-document van Streetart Frankey zijn manieren om die vragen aan de orde te stellen.
Frankey in de Roemer Visscherstraat
Werk van Streetart Frankey is te zien in de expositie WORK IT OUT Close your Eyes and Open your Mind, naast werk van Laser 3.14 en Frank Willems
rob malasch/serieuze zaken
Lauriergracht 116 E
1016 RR Amsterdam
23 oktober t/m 25 November 2021
Annemarie de Wildt is conservator in het Amsterdam Museum en lid van het Stadscuratorium Amsterdam