Na het omdraaien van het schilderij – weer met behulp van de speciale constructie - was het uiteindelijk mogelijk om in verticale positie te werken. De houten vlonder diende nu als steunwand die ook in hoogte verplaatst kon worden. Tijdens deze laatste fase is de oude en sterk vergeelde vernislaag verwijderd. Ook zijn er oude overschilderingen en retouches van eerdere behandelingen afgenomen. Voorafgaand aan de vernisafname hebben wij verschillende materialen (oplosmiddelen) en methodes getest; dit vooronderzoek is noodzakelijk om de oplosbaarheid van de te verwijderen materialen (vernis en retouches) te bepalen en tegelijkertijd de stabiliteit van de originele verflaag te garanderen.
Voor de presentatie in de Schuttersgalerij hebben wij ter illustratie van de verkleuring van de vernislaag enkele vierkantjes laten staan; hierdoor wordt het verschil van voor en na reiniging goed zichtbaar.
De restauratie van De intocht van Napoleon te Amsterdam wordt uitgevoerd door Restauratieatelier Amsterdam onder leiding van Kathrin Kirsch en Andreas Siejek met ondersteuning van enkele project medewerkers. Gedurende de eerste fase van het restauratie traject van begin juli tot begin oktober 2011 stond de conservering (het in stand houden) van het schilderij in het middelpunt. Bekijk meer foto's van de restauratie op het Flickr account van het Amsterdam Museum.