In Parijs kreeg hij oog voor het samengaan van architectuur en beeldhouwwerk. In 1913 raakte hij betrokken bij de decoratie van het Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Drie jaar later trad hij in dienst van Publieke Werken. Als 'stadsbeeldhouwer' heeft hij voor talloze Amsterdamse gebouwen en bruggen gebeeldhouwde decoraties vervaardigd. De beelden zijn vaak krachtige, arbeidsethos uitstralende koppen en figuren. Krop was zelf lid van de Sociaal Democratische Arbeiders partij en nam in 1930 ook deel aan de tentoonstelling Socialistische Kunst Heden in het Stedelijk Museum.
Als beeldhouwer werkte Krop in allerlei steensoorten, in hout, klei, gietsteen en brons, hij boetseerde en maakte keramiek. Ook ontwierp Krop toneelmaskers, hij tekende, maakte houtsneden, ontwierp tapijten, behang en meubels. Een veelzijdig kunstenaar.
Dit beeld uit 1928 van verguld eikenhout, waarschijnlijk een zelfportret, is een goed voorbeeld van Krops vrije werk uit de periode 1920-1930. Door het verguldsel krijgt de gedrongen, markante figuur met zijn hamer en beitel een bijna goddelijke glans, een hulde aan de arbeid en de kunst. Het beeld is onderdeel van de vaste opstelling in het Amsterdam Museum.
Annemarie den Dekker, hoofd conservatoren Amsterdam Museum
Deze blog is tevens de nieuwste bijdrage voor de rubriek Hebben en Houwen van het Amsterdam Museum in stadsblad De Echo.