Achter de deuren van De Marktkantine in de Jan van Galenstraat schuilt een verborgen wereld. De voormalige kantine voor marktkooplui, was voor de coronacrisis een van de populairste uitgaansgelegenheden van Amsterdam waar menig feestganger het licht heeft zien worden. In de nu leegstaande zaal, kijkt eigenaar Eelko Anceaux (60) nog eens goed om zich heen. “Dit kan alleen in Amsterdam”, zegt hij trots.

Voor Eelko begon het allemaal 35 jaar geleden toen hij Rotterdam verruilde voor Amsterdam. “Amsterdam fascineerde mij al jaren, voordat ik er in ’85 ging wonen. Het was altijd weer spannend om het nachtleven in te duiken. De stad was een soort ‘melting pot’ waar verschillende soorten mensen bij elkaar kwamen.” Eind jaren 80 en begin jaren 90 waren een bloeiperiode voor de housemuziek in de uitgaansscéne. “Je merkte dat Amsterdam een enorme rol speelde in het ontstaan van het genre. Mensen waren zich er enorm van bewust dat je dingen zoals vrijheid moest vieren en aangrijpen. Er kwam een nieuw soort saamhorigheidsgevoel.” 

Begin jaren 90 kwam hij te werken in nachtclub RoXY als promoter. Eelko en zijn team gaven, als een van de eersten, feesten op locaties waar housemuziek centraal stond. “In die tijd waren er vaak ook illegale raves waar veel house werd gedraaid. “Het was ontzettend houtje-touwtje georganiseerd”, zegt hij lachend. “Er was over veiligheid niet of nauwelijks nagedacht. Mensen wilden nog aardig wat geld betalen om te feesten in een tochtige loods, waar je bij wijze van spreken om de hoek van het gebouw moest pissen. Maar dat maakte niet uit want er was een gevoel van: ‘wij gaan dit met zijn allen doen en niemand kan ons dit afpakken.’”

Eelko was dan ook het brein achter de zeer populaire ‘Chemistry’ feesten in de Escape die housemuziek onder het grote publiek brachten. Maar toen Chemistry klaar was besloot hij zijn droom te volgen en De Marktkantine op te richten in 2014. “Ik heb dit altijd een mooie tent gevonden en ik wilde al heel lang een eigen club in Amsterdam. Er is hier namelijk een sterke stroom van creatieve ideeën, en mensen die van goede elektronische/housemuziek willen genieten en het ook echt begrijpen. Na lang zeuren bij de gemeente mocht ik het pand gebruiken. Ik had een eigen visie; ik wilde graag iets doen voor een groot en gemêleerd publiek. Ik hou niet van dat ‘jij mag wel naar binnen en jij niet’ idee. Iedereen is welkom. Het is de kunst om exclusief te lijken, maar inclusief te zijn.” 

Anno 2020, nu De Marktkantine dicht is, heeft hij een nostalgisch gevoel. “Het is jammer dat het nachtleven zo verwaarloosd wordt tijdens de coronacrisis. De nachtcultuur is voor Amsterdam eigenlijk onmisbaar. Mensen van over de hele wereld komen hier voor dit bijzondere nachtleven. Na een korte stilte stelt Eelko: “Ik hoop niet dat de Amsterdamse uitgaansscène als een nachtkaars."