Naast opdrachten maakt Bekkers vrij werk. In het Amsterdam Museum liet hij zich inspireren door een portret uit de Gouden Eeuw: het familieportret van Dirck Bas (1635), ooit burgemeester van Amsterdam en medeoprichter van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Het portret toont drie generaties. De jongeren zijn gekleed volgens de laatste mode. Zwarte zijden kleding, met bont afgezette mantels, prachtige kanten kragen en juwelen: de welvaart spat er van af. Bekkers maakte een vertaalslag van de kleding op het portret naar de kostuumminiaturen die hij ontwierp. Het gebruikte materiaal Bark-Cloth is vervaardigd van bananenbladeren en wordt al eeuwen in kleding toegepast. Bekker trekt hiermee een lijn tussen verleden en heden: VOC-oprichter Bas vergaarde kapitaal in onder andere Indonesië. Dat gebeurde vaak met weinig respect tegenover bewoners en natuur. In al zijn rijkdom liet Bas zichzelf en zijn gezin portretteren. Als reactie hierop ontwierp Bekkers deze kostuumminiaturen, ditmaal niet van zijde, bont of kant, maar van het ingetogen en duurzame materiaal Bark-Cloth, afkomstig uit het door hem zo geliefde Indonesië.
Kostuumontwerp: Rien Bekkers, Amsterdam
Patronen: Marietje Snitjer, Amsterdam
Naaiwerk: Studio Ferman, Bali