Herberg Zeeburgh aan de Zeeburgerdijk, 1770-1780

In 1675 werd aan de Zeeburgerdijk de herberg Zeeburgh gebouwd. Bij de herberg legden schepen aan schepen aan met vee uit Noord-Holland: vlees voor de hongerige stadsbewoners. Vissers brachten hier vis uit de Zuiderzee aan land.

Cruquiusweg, Recht de stallen van de Veemarkt. Op de voorgrond varkenhandelaars. 1920. Foto: Stadsarchief Amsterdam.

Cruquiusweg, Recht de stallen van de Veemarkt. Op de voorgrond varkenhandelaars. 1920. Foto: Stadsarchief Amsterdam. Door: Anika van de Water

Alle rechten voorbehouden

De Cruquiusweg met de stallen van de veemarkt en veehandelaars, 1920

In 1887 kwam er ten oosten van Amsterdam op het kunstmatig aangelegde Cruquiuseiland een veemarkt en een slachthuis. De Amsterdamse slagers, die gewend waren zelf te slachten, hadden heftig geprotesteerd. De gemeente was tegen de overlast van door de straten lopend vee. Honderd jaar later verhuisde het slachthuis naar de Markthallen in West, tegenwoordig het Food Center Amsterdam. In het slachthuis daar wordt ook koosjer en halal geslacht.

 Luchtbrug Muiderpoortstation (gesloopt in 1937), bij de spoorwegovergang tussen de Eerste Van Swindenstraat en de Javastraat. Op de voorgrond een tram van lijn 10. Uit de Amsterdamsche Gids, 1926. bron: Stadsarchief Amsterdam.

Luchtbrug Muiderpoortstation (gesloopt in 1937), bij de spoorwegovergang tussen de Eerste Van Swindenstraat en de Javastraat. Op de voorgrond een tram van lijn 10. Uit de Amsterdamsche Gids, 1926. bron: Stadsarchief Amsterdam. Door: Anika van de Water

Alle rechten voorbehouden

Luchtbrug bij Muiderpoortstation, 1926

De bewoners van de nieuwe buurt voelden zich geïsoleerd. De spoorlijn die op het zelfde niveau lag als de straat was een grote barrière tussen de Dapperbuurt en de Javabuurt. Heel vaak waren de slagbomen dicht. De Sociaal Democratische Arbeiders Partij protesteerde dat de werkdag van arbeiders verlengd werd door het lange wachten. In de jaren twintig kwam er een voetgangersbrug over de spoorweg.

Eindwerkzaamheden aan de bouw van het viaduct tussen de Javastraat en de Eerste van Swindenstraat bij Station Muiderpoort. Gezien vanuit de Eerste van Swindenstraat naar de Celebesstraat. 1937. bron: Stadsarchief Amsterdam.

Eindwerkzaamheden aan de bouw van het viaduct tussen de Javastraat en de Eerste van Swindenstraat bij Station Muiderpoort. Gezien vanuit de Eerste van Swindenstraat naar de Celebesstraat. 1937. bron: Stadsarchief Amsterdam. Door: Anika van de Water

Alle rechten voorbehouden

Bouw van het viaduct, 1937 

Buurtvereniging Ceram speelde een grote rol bij het ijveren voor een oplossing voor de spoorovergang. In 1931 besloten regering, gemeente en de spoorwegen dat het spoor omhoog ging en dat er dus een viaduct zou komen.

Joden bij het Muiderpoortstation, 25 mei 1943.

Op Javastraat 123 zat de joodse poelier Jezajas van Dam. Op nummer 96 was de kleermakerij van Levy. Vanuit het Muiderpoortstation werden tijdens de oorlog joden naar kamp Westerbork vervoerd. Van daar gingen de treinen naar de concentratiekampen in Duitsland en Polen. Poelier Van Dam en het gezin Levy zijn niet teruggekomen, als het grootste deel van de bijna 80.000 Amsterdam joden.

Joodse begraafplaats Zeeburg in het tegenwoordige Flevopark, 1947. bron: Stadsarchief Amsterdam.

Joodse begraafplaats Zeeburg in het tegenwoordige Flevopark, 1947. bron: Stadsarchief Amsterdam. Door: Anika van de Water

Alle rechten voorbehouden

Voetballende jongens tussen de zerken van de voormalige joodse begraafplaats, 1947

In 1714 kwam in de buurt van herberg Zeeburgh een begraafplaats voor joden. Tot 1942 vonden ongeveer 100.000 joden daar een laatste rustplaats. De voormalige begraafplaats ligt tegenwoordig in het Flevopark.