Als medewerker Pers en PR heeft Loes binnen het project Van Oostsanen diverse werkzaamheden. De ene dag schrijft ze persberichten en staat ze (inter)nationale pers te woord, de andere dag richt ze zich volledig op het ontwikkelen van nieuwe campagnes of houdt ze zich bezig met de communicatie van social media. Maar dat alles in het kader van Van Oostsanen, waarbij haar kunsthistorische kennis haar dus goed van pas komt.
Het leukste dat ze tot nog toe voor het project heeft gedaan, was het opzetten van de campagne voor Van Oostsanen in samenwerking met creatief bureau Van de Jong. “Het was nog een hele uitdaging een goede en herkenbare campagne te creëren. De tentoonstelling wordt natuurlijk georganiseerd door twee musea, en dat betekent dat de belangen behartigd moesten worden van twee musea. Er moest een balans in worden gevonden. Maar dat is goed gelukt.”
Wat er zo bijzonder is aan Jacob, kan Loes als kunsthistoricus goed uitleggen. “Jacob was zo’n getalenteerde man, hij hanteerde een brede vorm van meesterschap. Met zijn ondernemersinstelling waarbij hij zich op meerdere doelgroepen richtte zou hij goed in het huidige tijdsbeeld passen.” Loes vindt het belangrijk dat bezoekers van de tentoonstelling Jacobs werken kunnen plaatsen in de historische context. “De werken zijn erg tijd- en plaatsgebonden, en zijn onlosmakelijk verbonden met de cultuur en religie van vroege zestiende-eeuws Amsterdam.”
Welk werk ze na de opening als eerste opgezocht heeft? “Het dubbelportret van Dirck Jacobsz. Ik had het portret al vaak gezien van afbeeldingen, en doordat Jacob er op afgebeeld staat is het voor mij echt gaan leven. Ik was zo benieuwd! Jacob is niet langer abstract, maar hij heeft een gezicht gekregen.”