De studenten werden ontvangen voor een combinatie van een bijzondere masterclass Tailoring onder begeleiding van Adam Lee Carroll (menswear designer bij O’Neill) en aansluitend een rondleiding in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum door Judith van Amelsvoort (Junior Conservator Mode en Kostuums).

Knippen en scheuren

Adam liet tijdens de masterclass de studenten vooral goed kijken door ze op details te wijzen. In voorbereiding op de masterclass had Adam een aantal tweedehands colberts gekocht. De studenten kregen elk een mannencolbert om nader te bestuderen. Want hoe kan je iets ontwerpen als je niet weet hoe het is gemaakt en (technisch) in elkaar zit?

In tailoring zijn er namelijk veel regels aan het mannencolbert verbonden. Wanneer is een mannencolbert een echt mannencolbert? En ga je je als ontwerper houden aan deze regels of ga je ze doorbreken? Als eerst moesten de studenten dan ook volgens Adam deze regels begrijpen:“First understand the rules!”. Tot slot mochten de studenten de oude colberts kapot knippen en scheuren om ook het binnenwerk en de inzet van de voering nader te onderzoeken.

Adam benoemde tailoring dan ook als een specific job. Net als hoe de hoge hak er bij de vrouw ervoor zorgt dat haar figuur wordt geaccentueerd en zij een bepaalde houding aanneemt, heeft het mannencolbert en daarbij het mannenpak hetzelfde effect. “How does the suit make you feel? Because tailoring is about putting on a suit, it makes you in control and people need that.”

Grote stappen door de geschiedenis

Na een pauze in de zon begon de rondleiding van Judith waar zij een deel van de historische collectie mannenkleding van het Amsterdam Museum liet zien. Judith had haar tafel vol gelegd met verschillende voorbeelden. Deze vanuit boeken en plaatjes maar ook stukken van de historische collectie van het museum. De eerste kledingstukken waren van eind 18e eeuw waaronder het Galapak Herenkostuum. De tafel lag vol met verschillende voorbeelden van het kostuum tot aan het mannenpak van Hans Ubbink uit 2004. Zo konden de studenten makkelijk zien hoe het mannenpak zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld. Waarom zijn de manchetten zoals ze nu zijn en had de broek altijd al een midden achternaad? De studenten waren erg geïnteresseerd in de weetjes van Judith en aan de hand van haar voorbeelden uit het depot werd alles voor de studenten nog duidelijker.

Nieuwe generatie?

De studenten hebben veel inzicht gekregen in de constructie van het mannencolbert en ook de geschiedenis daarvan. Zullen de studenten de regels van tailoring tijdens hun studie volgen? Of komt er een generatie nieuwe inspirerende mannencolberts aan?

Boeken

Als je zelf meer informatie wil opzoeken over tailoring en de mannenmode door de jaren heen, kan je onderstaande boeken raadplegen. Deze boeken zijn door Judith tijdens de rondleiding gebruikt:

Janet Arnold, Patterns of Fashion : The cut and construction of clothes for men and women c1560-1620, London, 1985
Annemarie den Dekker, Rijk gekleed – Van doopjurk tot baljapon 1750-1914, Amsterdam 2005
Madelief Hohé, De Ideale Man : man in de mode, tentoonstellingscatalogus Gemeentemuseum Den Haag, 2008
José Teunissen, Mode in Nederland, Arnhem 2006
Norah Waugh, The cut of Men’s clothes 1600-1900, London 1964

 

Dit artikel is ook gepubliceerd op modemuze.nl.