Een snelle actie was het, vier jaar geleden bij het WK voetbal 2010: de opstelling van een paspop als Bavaria Babe, omringd door stoere manschappen, in de harnassenvitrine van het Amsterdam Museum. Zo rustig deze aanblik was, zo hectisch waren de toestanden rond de reclamestunt met Bavaria Babes op de WK-tribune in Zuid-Afrika. In het TV-programma EenVandaag zijn hierover nieuwe onthullingen gedaan.
#020today: hoog spel met bavariajurkje
Verhaal achter DutchDress op WK 2010
Even ter herinnering: wat was er gebeurd? Op dat WK van 2010 speelde Oranje zijn eerste wedstrijd tegen Denemarken. Tijdens die wedstrijd trokken 36 vrouwen op de tribune hun Deense supporterskleren uit om de oranje jurkjes van biermerk Bavaria te onthullen. Hoewel dit merk voor het publiek nergens te zien was, vond de internationale voetbalorganisatie FIFA dat deze actie in strijd was met het sponsorbeleid: de publiciteit voor Bavaria was strijdig met de aandacht voor de de officiële sponsor Budweiser.
Het Amsterdam Museum benaderde de bedenkers van het DutchDress-idee, Hannah de Groot en Marloes Nabben, om een exemplaar te kunnen verwerven voor de museumcollectie. Met succes. En al kort na het WK was het oranje jurkje verrassend te zien temidden van de harnassen. Met elders in de vitrine een vuvuzela, het blaasinstrument dat veelvuldig te horen was op het WK 2010.
Er waren meerdere redenen waarom de DutchDress door het museum is verworven. Op de eerste plaats omdat het om een Amsterdams idee ging dat wereldwijd de aandacht trok. Daarnaast kwam het feitelijke ontwerp van de DutchDress voor rekening van het bedrijf Supertrash, dat deels Amsterdams is (ooit begonnen in Los Angeles).
“Het moet een jurkje worden dat voor alle vrouwen geschikt is. Het moet passen bij dik, dun, met of zonder pronte borsten, en ook voor dames met een meer dan gemiddelde vetreserves rond de taille. En dat is gelukt, 'op vier manieren te dragen', roept de reclamestem van Bavaria. Bij aanvang van het WK zijn alle 200.000 Dutchdresses - te verkrijgen bij acht blikjes bier - verkocht.”
(Uit: Het Parool, 16 juni 2010).
Twee vrouwen werden vanwege het dragen van het jurkje gearresteerd en moesten (korte tijd) in de gevangenis doorbrengen; één van de dames was een Amsterdamse. Uiteindelijk eindigde het jurkjesconflict met een schikking tussen Bavaria en de FIFA.
De DutchDress is een tastbare herinnering aan een marketingstunt op het WK 2010, waarin Nederland het voor de derde keer zou schoppen tot (verliezend) finalist. Het jurkje staat ook voor originaliteit, brutaliteit, creativiteit en humor. Dat zijn eigenschappen die horen bij Amsterdam… en bij het Amsterdam Museum.
Op een Youtube-filmpje vertellen de bedenkers van de DutchDress over deze creatie.
426 keer bekeken