Reacties

Marieke Wu

Reactie op: #020today: Een Chinese…

Mijn opa :)

Wat leuk dat ik dit stukje tegen kom, dit gaat over mijn opa. Hij heeft ooit meegedaan aan een documentaire over dit onderwerp. Heel bijzonder. Hartelijke groet, Marieke Wu 

Frans van Lingen

Reactie op: #020today: Académie de Billard

Biljarten is een kunst, een cultuurgeschiedenis

U heeft helemaal gelijk. Er is voldoende ondersteunende info te vinden in KB krantenarchief die onomstotelijk duidelijk maken dat het een afbeelding is vanuit het gebouw De Vereeniging. In mijn boek Biljarten is een kunst heb ik dat verder uitgewerkt. 

vr gr Frans van lingen

https://biljarteniseenkunst.weebly.com/

jaap verschoor

Reactie op: Een bedrijvige buitenplaats

kamfer

Wat een bijzonder artikel. Heb ervan genoten. Zo zie je maar wat een actieve historische vereniging kan betekenen op het gebied van erfgoed.

Frank Ligtvoet

Reactie op: Castrum Peregrini

Sexueel misbruik

  1. Het is wellicht tijd deze korte documentaire  na alle berichten over seksueel misbruik o.a. in de in september 2018 verschenen biografie van Annet Mooij over Gisèle d'Ailly grondig aan te passen.
Nicole van Tets

Reactie op: #020today: Sterfdag Jan…

Familie Valckenier

is bekend waar het schilderij nu hangt? 

Julia

Reactie op: #020today: het leven van een…

Het leven van weeskinderen

dingen die je Moet weten over get weeshuis

  1. weeskinderen konden pas als ze vijf of zes jaar our waren naar een weeshuis.2 weeskinderen sliepen in weeshuizen met zijn drieen in 1 bed.3weeskinderen hadden twee afdelingen:1 for de jongens en 2 voor meisjes.4 weeskinderen aten some met zijn  vieren can 1 bord.5 weskinderen die zich Niet aan de regels hielden werden hard Geslagen.6 jongens en meisjes leerden een beetje lezen,schrijven en rekenen. 7als jongens een jaar of time waren, leerden ze een vak. Meisjes kregen alleen handwerkles.tot de volgende keer !:)
R.P.F. Knoop

Reactie op: Affaire De Lalande-Lestevenon

Onjuiste afbeelding

Geachte heer/mevrouw,

Het portret dat is afgebeeld bij het stuk "Affaire De Lalande-Lestevenon" (https://hart.amsterdam/nl/page/24280/affaire-de-lalande-lestevenon) is niet dat van degene over wie het in de tekst gaat. Dit is het portret van een andere Elisabeth Lestevenon, die werd geb. te Amsterdam op 10 febr. 1716, overl. ald. op 14 nov. 1766 en was op 7 apr. 1739 te Amsterdam getrouwd met de Amsterdamse regent Mr. Gerrit de Graeff, vrijheer van Zuid-Polsbroek, geb. te Amsterdam 23 febr. 1711 en overl. op Ilpenstein te Ilpendam op 12 nov. 1752.

De dame over wie het gaat is geb. in Amsterdam op 26 sept. 1642 en overl. ald. 16 juli 1710. Zij trouwde na haar mislukte vrijage met de Franse jonker heel braaf met de advocaat Mr. Isaac van Thije, heer van Opmeer, geb. Den Haag in 1641 en overl. te Amsterdam op 20 juni 1695 (van dit echtpaar is briefschrijver een verre nakomeling, vandaar de belangstelling).

Voor haar juiste portret zie pag. 61 in:

De Affaire De Lalande-Lestevenon / Bauke Hekman. - Leiden University Press, 2010. - 479 p. : ill. - Proefschrift Leiden 2010.

https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/15993/BaukeHekman_DISSERTATIE_Institutioneel%20Repositorium%20Univ%20Leiden_07sep2010_adobe%20pdf%20%282%29.pdf?sequence=1

Misschien hebt u iets aan deze informatie.

Met vriendelijke groet,

R.P.F. Knoop,

Emmeloord

 

 

 

 

Piet Noppen

Reactie op: Mameluk Roustam Raza

De neoclassicistische schilderstijl

Het schilderij "De intocht van Napoleon te Amsterdam in 1811", is geschilderd in een neoclassicistische stijl. De neoclassicistische stijl werd in Frankrijk, en vervolgens in een groot deel van Europa, de ware schilderstijl die toen aan de kunstacademies werd onderwezen. Er werd in die tijd veel nadruk gelegd op de techniek. Het schilderij is daardoor nogal tekenachtig van opzet. De compositie is eenvoudig en streng. De figuren zijn in een sterk bestudeerde houding weergegeven, de omgeving koel en zakelijk, alles in een tekenachtige werkwijze met duidelijke contouren. Er is in dit schilderij op een kundige wijze met lichtval gewerkt. Door de verstandelijke benadering en de weloverwogen compositie, maakt dit neoclassicistische schilderij een nogal statische,toneelmatige indruk. Wat overigens helemaal past bij de Franse neoclassicistische schilderstijl van die tijd.