Dit weekend opent in Rotterdam de tentoonstelling
Gielijn Escher - Leven voor affiches. "Eenmaal een Escheraffiche op straat gezien en je kent zijn signatuur voorgoed. In één oogopslag is te zien dat Escher een ambachtsman is die met z’n handen en vingers werkt, in plaats van met een computermuis", schreef dagblad Trouw treffend, naar aanleiding van een eerdere oeuvretentoonstelling in 1996.
#020today: Gielijn Escher
Ambachtelijk kunstenaar
Ook in de collectie van het Amsterdam Museum zijn een paar kenmerkende voorbeelden te vinden van de hand van Gielijn Escher (1945). Hierboven het affiche dat de ontwerper maakte voor een tentoonstelling waarin een selectie Amsterdamse reclamedrukwerk te zien was uit de collectie van Werner Löwenhardt (1919-2006). Löwenhardt richtte in 1947 reclamebureau Elhart op dat tot 1989 bestond. In de zestiger jaren begon hij reclamemateriaal te verzamelen en was daarmee dé pionier in het verzamelen van het Nederlandse reclame-erfgoed. Zijn enorme verzameling lag aan de basis van het Reclame Arsenaal.
In 1994, ten tijde van de tentoonstelling, was de omschakeling van klassiek naar digitaal drukwerk in volle gang. Löwenhardt was nauwelijks nog geïnteresseerd in de affiches die toen gedrukt werden. Hij beschouwde de tentoonstelling als de afsluiting van zijn verzamelaarsbestaan. Dat hij de nog ambachtelijk met de hand werkende Gielijn Escher verkoos om het affiche te ontwerpen lijkt veelzeggend. Ontwerper Wim Crouwel, voormalig directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, opende overigens destijds de expositie.
Gielijn Escher is zelf ook een gerenommeerd verzamelaar van affiches. Naast zijn eigen werk zullen vanaf zaterdag in Museum Boijmans Van Beuningen evenzoveel historische affiches uit zijn collectie te zien zijn.
Klik hier voor meer informatie over dit object.
927 keer bekeken