Eind 19de eeuw had de moderne zakenman geen tijd meer om langdurig te gaan dineren, sinds de industriële revolutie ook ons land in zijn greep had gekregen. Nu kon men hier tussen de middag neerstrijken voor zijn ‘twaalfuurtje’; de mannen konden er een ochtendkoffie nemen en de vrouwen dronken een middagthee. Vooral bijzonder was dat dames zich er voor het eerst alleen konden vertonen. Tot die tijd schreef de mores namelijk voor dat zij in het openbaar gechaperonneerd moesten worden.
Het voor die dagen zeer trendy etablissement was meteen een groot succes. Kranten spraken lovend over de “levendige indruk van helderheid en frisheid” van het interieur en de charme van de “jeugdige buffetjuffrouwen”. De foto’s op de beeldbank van het Stadsarchief geven ons nog een indruk van het smaakvolle interieur in die dagen. Liftend op de grote populariteit van The American Lunchroom verrezen ook elders lunchrooms. Het etablissement in de Kalverstraat heeft meer dan 60 jaar bestaan. Op 11 april 1959 sloot het zijn deuren en kwam het in handen van de N.V. Albert Heijn. Deze liet de lunchroom verbouwen, om te worden omgedoopt in de minder illustere America Corner.
The American Lunchroom heeft zijn etenswaren ook op bestelling buiten de deur aangeleverd, zelfs tot voorbij de stadsgrenzen. Daarvan getuigt de kartonnen bezorgdoos van rond 1920, die recent aan het Amsterdam Museum is geschonken. Met de hand werd het Haarlemse bezorgadres op het deksel genoteerd.
Klik hier voor meer informatie over dit object.