Joost van de Weerd houdt zich bezig met audiovisuele en interactieve installaties en projecten die verhalen ondersteunen. Voor verschillende musea werkt hij concepten uit en produceert hij deze tot solide producten. Hierdoor werkt hij erg projectmatig. Joost: “Ik ben niet alleen verantwoordelijk voor visuele middelen in vaste opstellingen, maar ook in de tentoonstellingen. Omdat die tijdelijk zijn en vaak veranderen werk ik dus heel projectmatig. Naast het project Van Oostsanen heb ik ook nog andere projecten lopen.”
Voor het project ‘Van Oostsanen’ hield Joost zich onder andere bezig met de Vogelvlucht van Cornelis Anthonisz. Vogelvluchtkaart van Cornelis Anthonisz. “De Vogelvlucht is gedigitaliseerd en groot geprojecteerd waardoor je je als het ware in de kaart bevindt; midden in het zestiende-eeuwse Amsterdam dus. Je kunt daarbij heel gedetailleerd inzoomen op alle gebouwen op het schilderij, waar je dan extra informatie over het heden en het verleden krijgt.” Dankzij de nieuwste technieken komt het werk tot leven.
Ook hield Joost zich bezig met het Berlijnse schetsboekje. “Dit kwetsbare boekwerk met schetsen wilden we graag digitaal toegankelijk maken voor alle bezoekers. Hierdoor zouden de bezoekers er ook daadwerkelijk doorheen kunnen bladeren. Ik werkte hiervoor samen met AnnekeAnneke en Aafje Moonen van het Stedelijk Museum Alkmaar. Zij hielden zich bezig met de inhoudelijke kant, ik zorgde dat het allemaal goed uitgewerkt werd.”
Joost vindt het belangrijk dat bezoekers niet alleen naar de kunst kijken, maar ook het verhaal erachter begrijpen. “Dat kan heel goed met verschillende presentatievormen. De audiovisuele en interactieve middelen worden dan ter ondersteuning gebruikt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van 3d geluid *. Hiermee wordt het verhaal over het Mirakel van Amsterdam met een ruimtelijke belevenis verteld alsof de verteller, Gijs Scholten van Aschat, naast je zit.”