Suzette werkt voor het Amsterdam Museum waar ze onderzoek doet voor aankomende tentoonstellingen en projecten. Voor het project Van Oostsanen verzamelde ze alles met betrekking tot de laatmiddeleeuwse stad en schreef ze daarover. Ook diepte ze voor de conservatoren en vormgevers deelonderwerpen uit. “Hoe zou het atelier van Jacob eruit hebben kunnen zien, wie werkten er, hoe zag de Heilige Stede eruit, wat kon je er horen, zien, ruiken, voelen en hoe waren de Sacramentsprocessies opgesteld en welke route volgden zij?”
Daarnaast heeft Suzette aan twee concrete deelprojecten nog een belangrijke bijdrage mogen leveren, waaronder de Vogelvluchtkaart van Cornelis Anthonisz. Suzette vertelt enthousiast: “Door de vele afbeeldingen die ik gevonden heb is de oude stad gaan leven. De kaart werd driedimensionaal. Ook vond ik het geweldig dat ik twee hoofdstukken mocht schrijven voor de tentoonstellingscatalogus. Het ene hoofdstuk over het Mirakel van Amsterdam, het andere over de vele kloosters die Amsterdam rijk was voor de Alteratie in 1578.”
Door haar vele onderzoeken naar Jacob en zijn tijd beseft Suzette maar al te goed hoe bijzonder hij in de zestiende eeuw al was. “Hij trad in de voetsporen van zijn voornamelijk Vlaamse voorgangers. Daarnaast is de ontwikkeling in zijn werk heel interessant. Jacob stond met een been in de oude en het andere in de nieuwe tijd.”
Eén van de favoriete werken van Suzette is De geboorte van Christus uit Napels. “Het is uniek dat we dit werk hier in Amsterdam hebben”, vertelt ze bevlogen. “Doordat ik het iconografisch heb ontleed ben ik een beetje ‘bevriend’ geraakt met dit werk. Ik keek zo uit naar onze eerste ‘ontmoeting’; het was geweldig. De hele tentoonstelling is overigens prachtig. Ik denk dat Jacob ervan zou moeten blozen!”