iProvo

Blog Provo

Volg de provoblog

Stemobjecten als museumcollectie

De Amsterdammer heeft op woensdag 21 maart de unieke kans om in het museum te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen en het sleepwetreferendum. Een goede reden om eens te kijken wat er, gerelateerd aan stemmen, in de collectie te vinden is. lees verder »

'Ons Lieverdje'

Iedereen kent natuurlijk het bronzen beeld ‘het Lieverdje’ op het Spui, zo’n 100 meter van het museum. Vorig jaar december werd ons een eerdere versie in gips geschonken. Dit gepatineerde gipsen beeld vervaardigd door Carel Kneulman is zeer waarschijnlijk een van de eerste afgietsels van het origineel dat van klei was geboetseerd. lees verder »

Make love, not war

'Make Love Not War' van kunstenaar Pet van de Luijtgaarden (1975) bestaat uit honderd oude legerhelmen met daarin aarde en wietplanten. Jeannette Dekeukeleire van Art Kitchen had aan de politie én de spoorwegpolitie de installatie voorgelegd. Kon ze dit kunstwerk plaatsen in haar galerie op Station RAI? Als het kunst is, was het geen probleem, vond de politie. lees verder »

#020today: Stem Provo - Kèjje lachen

Het verkiezingsbord is net zo opmerkelijk als de partij zelf: ‘Stem Provo - kèjje lachen’. Rob Stolk, een arbeiderszoon uit de Zaanstreek en een van de oprichters van Provo, schilderde het bord voor de gemeenteraadsverkiezingen van 1 juni 1966. Je hoort hem bijna grinniken als je naar het bord kijkt, dat opgesteld staat in zaal 2.2 van het Amsterdam Museum. lees verder »

Groen is het nieuwe wit

Op 25 mei 2015 stond het Amsterdam Museum in het teken van 50 jaar Provo. Een van de hoogtepunten was een debat rond het Witte Fietsenplan. Een halve eeuw oud, maar actueler dan ooit. De zaal zat vol met zo’n vijftig gepassioneerde stadsfietsers. In deze zaal klonken geen pleidooien voor meer asfalt of lagere parkeertarieven, wel betogen in allerlei varianten voor… lees verder »

Urban Fingerprint

Artist Lawrence James Bailey (1976, Stoke-on-Trent, UK) lives in Amsterdam. Fifty years after the formation of Amsterdam's Provo movement he took a fresh look at the urban landscape which inspired and accompanied the group in their revolt against the controlled and sanitized Dutch capital. In Failed Architecture he describes these ‘totems of dissent’. One of… lees verder »

iProvo

“Galerie de Witte neger? Te gek. ik ben zelf een witte neger. “ Op de stoep van een prachtig pand aan de Korte Prinsengracht raken we aan de praat met een voorbijganger. We hangen een poster van de iProvotentoonstelling op met het verhaal van de galerie met Afrikaanse kunst die ex-journalist en provo Tom Bouman hier in 1965 opende. lees verder »

Boem!!

In 1935 werd op het Olympiaplein in Amsterdam-Zuid een monument voor Van Heutsz, gouverneur van Nederlands-Indië en 'pacificator' van Atjeh, opgericht. Mede door het harde optreden van Van Heutsz, waarbij vele slachtoffers vielen was het een omstreden monument. lees verder »

Johnny the Selfkicker

Een gedicht van Boodelaar. Die ik elke dag nog om me heen zie, die katholieke neet, die hasjiesj gebruikte en daar een beetje in de war van raakte MAAR ZO MOOI SCHREEF. Een ouwe squaar is het wel maar hij schreef zo mooi. Un poème en prose, wat voor het eerst is gepubliceerd in de Figaro, zeven, twee, achttienhonderd. vier en zestig. En het gedicht is getiteld… lees verder »

#020today: Cobra en Provo

Tegenbewegingen in de maatschappij of de kunstwereld kunnen de gevestigde orde helemaal op zijn kop zetten, al is het maar voor even. Twee van zulke 20ste-eeuwse bewegingen zijn de ‘kinderlijke’ kunstenaarsgroep Cobra en het tegendraadse Provo. De IJslandse kunstenaar Erró brengt beide eigenwijze stromingen op één doek samen. lees verder »

Wie was toch die Klaas?

Medio jaren zestig brachten happenaars, provo's, nozems, paradijsvogels en andere excentriekelingen iedereen op de hoogte van de komst van Klaas. Als 'taggers' avant la lettre tekenden ze overal in de stad het teken het Magisch Centrum Amsterdam. Ze lieten het vergezeld gaan van de boodschap 'Klaas komt (echt)' of 'Kom Klaas'. lees verder »

Robert Jasper Grootveld

Veldhoen schilderde Grootveld op het einde van zijn leven, een oude dikkige man, met nog steeds felle blauwe ogen. Ze leerden elkaar kennen midden jaren zestig. Met het Rotaprentenplan brachten kunstenaar Aat Veldhoen en voormalig glazenwasser Robbie Grootveld kunst naar de gewone man en vrouw. lees verder »