Amsterdam Museum @work

Framing Prostitution

Onderzoeksprogramma Museumbeurzen

Conservator Annemarie de Wildt heeft één van de zes beurzen gekregen in de eerste ronde van Museumbeurzen, een onderzoeksprogramma van NWO gericht wetenschappelijk onderzoek in het museale veld. Met twee tentoonstellingen over prostitutie in het Amsterdam Museum als case onderzoekt zij het proces van betekenisgeving in de driehoeksrelatie tussen conservator, objecten/kunstenaars en bezoekers. Hoe kijken bezoekers naar kunst over prostitutie? Welke gevoelens roept het op? In deze blogomgeving vind je alle artikelen terug over het onderzoeksprogramma.

“We felt super weird”

Before coming to the Netherlands Italian student Chiara Graziani thought the Red Light Area would be an ‘area of total perdition’. When she came to Amsterdam as an Erasmus student in August 2016 to study history and tourism, she decided to do research on the area from the point of view of the tourists, in connection with the Framing Prostitution project. lees verder »

“You stretched my mind”

The conference Locating Imagination in Rotterdam made me feel like a tourist in my own country. For three days around 90 scholars from all over the world talked about the relation between media, culture and place, about popular culture and tourism. My presentation was about tourists in the Red Light District. lees verder »

Sex in Wien

In het stadsmuseum van Wenen was de afgelopen maanden de tentoonstelling 'Sex in Wien' te zien, over het seksleven én denken over seksualiteit in de hoofdstad van Oostenrijk. Ik sprak met samenstellers Martina Nussbaumer en Frauke Kreutler. Het werd een boeiend gesprek over de dilemma’s bij het maken van een tentoonstelling over zo’n ingewikkeld onderwerp. lees verder »

Sneak preview

Het einde is inzicht, de laatste week van het MuseumLab is aangebroken. Uiteenlopende groepen en individuen hebben bijgedragen aan het onderzoek. Er zijn inmiddels ruim 113 vragenlijsten ingeleverd. Met 47 vragen per lijst zijn dat 5311 antwoorden. Hoe verwerk je al deze antwoorden van scholieren, sekswerkers en conservatoren eigenlijk? Het samenstellen van de… lees verder »

Slachtoffer van de ellende

Tevreden, voldaan, zijn lust bevredigd en met zijn gedachten weer bij het werk of zijn echtgenote die klaar zit met de lunch. Zo interpreteren de meeste MuseumLabbezoekers de man in het schilderij 'Slachtoffer van de ellende'. Bij de naakte vrouw horen woorden als schaamte, verdriet, treurig, neerslachtig, machteloos.  lees verder »

MuseumLab

Op welke manier worden kijken en denken met elkaar verbonden bij een ingewikkeld thema als prostitutie? Hoe verloopt het creatieve en associatieve proces van betekenisgeving? Dit zijn een paar onderzoeksvragen die ik momenteel toets in het MuseumLab 'Framing Prostitution': twee zaaltjes vol kunstwerken met als thema prostitutie. We vragen bezoekers om erop te… lees verder »

Kruisverhoor: indringend maar uitdagend

Het MuseumLab is inmiddels een week of drie toegankelijk en al een aantal groepssessies rijker. Donderdag 21 april mocht het lab twintig studenten van de Reinwardt Academie ontvangen. Een uitdaging dus. Niet alleen gezien de omvang van de groep maar ook door de afwezigheid van Annemarie de Wildt die zich in Leicester bevond voor het 50-jarig jubileumcongres van de… lees verder »

“Mannen zijn beesten”

Mijn collega’s conservatoren bijten het spits af. Gelukkig maar, want het geluid van de video doet het nog niet en het webformulier is nog maar net klaar. Een deel vult de vragen online in, maar daar verdwijnt helaas de helft van in een digitaal vacuüm. En net als bij een proefwerk: de een is veel sneller dan de ander. Na afloop vertellen ze wat de meeste indruk… lees verder »

Seks in het museum

Hoe openlijk kun je in het museum over seksualiteit praten? Ik ga op onderzoek tijdens de Vincent op Vrijdag-avond in het Van Goghmuseum, die helemaal in het teken staat van de tentoonstelling "Lichte Zeden". Over ontmoetingen met giechelende meiden uit Chicago, een kunstenaar die haar naakte lichaam op Facebook zet, een ex-prostituee en een klant. lees verder »

Moeilijke onderwerpen

Het seminar ‘Wat gebeurt er in de contactzone?’ bood een waaier aan invalshoeken rond moeilijke onderwerpen in musea en de impact daarvan op het publiek. De bijeenkomst was onderdeel van mijn NWO onderzoek, en tevens het afscheidsseminar voor Paul Spies die vertrekt naar Berlijn, of, zoals hij zelf zegt: ‘de stad van de moeilijke onderwerpen’. In deze blog wat… lees verder »

Sprekend beeld

Twee ronde gordijnen gaan omhoog en onthullen twee identieke taferelen: een vrouw met hoge hakken en designer jeans, haren over haar gezicht, een Dior tas naast zich. De linker vrouw begint te spreken, een projectie rechts van het toneel van de Stadsschouwburg onthult dat de rechter vrouw een werk is van Kimberley Clark, Give me change (2006). De tekst is geschreven… lees verder »

Stuff

In Stuff brengt Daniel Miller 30 jaar culturele antropologie in het Caribisch gebied, Londen en India samen. Het boek, één van de sleutelpublicaties op mijn literatuurlijst, gaat in tegen de gebruikelijke opvatting over voorwerpen als dingen die ons mensen representeren. Kort maar krachtig betoogt hij `In many respects stuff actually creates us`. Kleding is in zijn… lees verder »